Przykłady ćwiczeń grafomotorycznych.
-
Układanie z klocków czy koralików różnych przedmiotów
-
np. mebli, samochodów, drzew, figur geometrycznych.
-
Układanie z tasiemki czy sznurka różnych figur geometrycznych.
-
Ugniatanie kul z bibuły, waty, papieru, plasteliny, gazet.
-
Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią różnych powierzchni
-
np. koła, trójkąta, kwadratu.
-
Ugniatanie kulek z bibuły, waty czy papieru,
-
a następnie wylepianie kulkami różnych powierzchni (prostokąt, koło, kwadrat itp.).
-
Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny czy modeliny
-
i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur.
-
Wyklejanie z plasteliny czy też modeliny narysowanej postaci ludzkiej
-
(głowa, tułów, ręce, nogi).
-
Lepienie z plasteliny czy modeliny różnych zwierząt
-
(np. psa, kota, jeża)
-
ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe (głowa, szyja, tułów, łapy).
-
Układanie na kartkach papieru z różnych materiałów i elementów kompozycji
-
np. z liści, z owoców, z kory, z wełny, ze szmatek itp.
-
Zabawy w rzucaniu do celu piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków.
-
Stukanie czubkami palców naśladując grę na pianinie, padanie deszczu.
-
Cięcie papieru wzdłuż linii prostej narysowanej grubym pisakiem.
-
Cięcie papieru wzdłuż narysowanej grubym pisakiem linii falistych, łamanych, kolistych.
-
Rysowanie dowolnych wzorów palcem i dłonią na tackach z rozsypaną kaszą drobno i gruboziarnistą.
-
Nawlekanie koralików czy guzików na sznurek lub żyłkę.
-
Przewlekanie sznureczków przez otwory (tzw. wyszywanki bez igły).
-
Wycinanie nożyczkami różnych obrazków z gazet i czasopism oraz naklejanie ich na papier.
-
Wycinanie nożyczkami po narysowanych liniach (prostych, kolistych, łamanych).
-
Zapinanie i odpinanie guzików i zamków błyskawicznych przy ubraniach.
-
Łączenie kropel lub kresek tworzących najpierw proste,
-
a później coraz bardziej skomplikowane wzory.
Uzupełnianie niedokończonych rysunków poprzez dorysowanie
-
np. okna, drzwi lub komina w domu, listków na kwiatku, kropek na biedronce.
-
Kolorowanie różnych książeczek ze zwracaniem uwagi na dokładność
-
przy wykonywaniu zadania (nie wychodzenie poza linię rysunku).
-
Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.
-
Obrysowywanie szablonów różnych figur geometrycznych i kolorowanie ich.
-
Szablony można wykonać z grubszego kartonu lub brystolu.
-
Kopiowanie przez kalkę techniczną różnych konturów i kształtów.
-
Należy pamiętać;Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do wieku i możliwość
dziecka. Kredki i ołówki powinny być miękkie. Można pomagać dziecku poprzez
delikatne prowadzenie jego ręki. Gdy dziecko ma trudności z wykonaniem zadania,
należy wskazać dalszy kierunek pracy.
Należy pozytywnie mobilizować dziecko do samodzielnej pracy
poprzez pochwały i zachęty.
Każdorazowo nagradzać pochwałami wysiłki dziecka włożone w wykonanie zadania.