Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

ĆWIECZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ

 Przykłady ćwiczeń grafomotorycznych.

  • Układanie z klocków czy koralików różnych przedmiotów

  • np. mebli, samochodów, drzew, figur geometrycznych.

  • Układanie z tasiemki czy sznurka różnych figur geometrycznych.

  • Ugniatanie kul z bibuły, waty, papieru, plasteliny, gazet.

  • Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią różnych powierzchni

  • np. koła, trójkąta, kwadratu.

  • Ugniatanie kulek z bibuły, waty czy papieru,

  • a następnie wylepianie kulkami różnych powierzchni (prostokąt, koło, kwadrat itp.).

  • Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny czy modeliny

  • i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur.

  • Wyklejanie z plasteliny czy też modeliny narysowanej postaci ludzkiej

  • (głowa, tułów, ręce, nogi).

  • Lepienie z plasteliny czy modeliny różnych zwierząt

  • (np. psa, kota, jeża)

  • ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe (głowa, szyja, tułów, łapy).

  • Układanie na kartkach papieru z różnych materiałów i elementów kompozycji

  • np. z liści, z owoców, z kory, z wełny, ze szmatek itp.

  • Zabawy w rzucaniu do celu piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków.

  • Stukanie czubkami palców naśladując grę na pianinie, padanie deszczu.

  • Cięcie papieru wzdłuż linii prostej narysowanej grubym pisakiem.

  • Cięcie papieru wzdłuż narysowanej grubym pisakiem linii falistych, łamanych, kolistych.

  • Rysowanie dowolnych wzorów palcem i dłonią na tackach z rozsypaną kaszą drobno i gruboziarnistą.

  • Nawlekanie koralików czy guzików na sznurek lub żyłkę.

  • Przewlekanie sznureczków przez otwory (tzw. wyszywanki bez igły).

  • Wycinanie nożyczkami różnych obrazków z gazet i czasopism oraz naklejanie ich na papier.

  • Wycinanie nożyczkami po narysowanych liniach (prostych, kolistych, łamanych).

  • Zapinanie i odpinanie guzików i zamków błyskawicznych przy ubraniach.

  • Łączenie kropel lub kresek tworzących najpierw proste,

  • a później coraz bardziej skomplikowane wzory.

 Uzupełnianie niedokończonych rysunków poprzez dorysowanie

  • np. okna, drzwi lub komina w domu, listków na kwiatku, kropek na biedronce.

  • Kolorowanie różnych książeczek ze zwracaniem uwagi na dokładność

  • przy wykonywaniu zadania (nie wychodzenie poza linię rysunku).

  • Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.

  • Obrysowywanie szablonów różnych figur geometrycznych i kolorowanie ich.

  • Szablony można wykonać z grubszego kartonu lub brystolu.

  • Kopiowanie przez kalkę techniczną różnych konturów i kształtów.

  • Należy pamiętać;Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do wieku i możliwość

dziecka. Kredki i ołówki powinny być miękkie. Można pomagać dziecku poprzez

 delikatne prowadzenie jego ręki. Gdy dziecko ma trudności z wykonaniem zadania,

należy wskazać dalszy kierunek pracy.

Należy pozytywnie mobilizować dziecko do samodzielnej pracy

poprzez pochwały i zachęty.

Każdorazowo nagradzać pochwałami wysiłki dziecka włożone w wykonanie zadania.