„Opiekujemy się ogrodem” 04/06/2020
- Wiosna w ogrodzie – piosenka
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
- Przywitanie i rozgrzewka- zestaw ćwiczeń porannych.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&list=PL2SrEHWcnk9N1HVJWXqyvcGgJI_OZKCIj&index=1
- Mniej – więcej – zabawa dydaktyczna,
- liczenie i porównywanie liczebności zbiorów.
Rodzic z dzieckiem rozkłada na dywanie dwie pętle ze sznurka.
W jednej pętli dziecko układa dziesięć liczmanów,
a druga pozostaje pusta. Potrzebna jest kostka do gry
z naklejonymi kartonikami: 5, 6, 7, 8, 9, 10.
Dziecko rzuca kostką i układa w pustej pętli tyle liczmanów,
ile wskazuje liczba na kostce. Następnie dziecko określa,
w której pętli jest mniej, a w której więcej liczmanów oraz oblicza,
ile trzeba dołożyć do drugiej pętli, aby w obu było ich tyle samo.
Dziecko liczy na palcach lub korzysta z innych liczmanów.
W kolejnej rundzie dziecko ponownie rzuca kostką.
Za każdym razem rodzic zapisuje obliczenia dziecka na kartce.
Środki dydaktyczne:dwa sznurki, kostka do gry z naklejonymi cyframi: 5, 6, 7, 8, 9, 10, liczmany.
- Matematyka z ogródka – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem liczmanów, karta pracy.
Dziecko siedzi przy stoliku, mając do dyspozycji
własny zestaw 10 liczmanów. Rodzic przedstawia zadania z treścią,
a dziecko dokonuje obliczeń.
Rodzic zapisuje treść zadania w postaci działania na kartce.
Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń.
Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?
Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek.
Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?
Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami.
Właściciel sprzedał 6 pojemników.
Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?
Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul.
Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?
Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek.
Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?
Po wykonaniu obliczeń na liczmanach,
dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy”:
przeliczając warzywa, zapisując ich liczbę;
określając, którego jest najwięcej, a którego najmniej;
określając, ile trzeba dosadzić warzyw, których jest najmniej,
aby było go tyle samo, ile jest tych, których jest najwięcej;
układa zadanie do obrazka i próbuje zapisać obliczenie w postaci działania.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 64, 10 liczmanów.
- Sałatka owocowa – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo
- Jak robić zakupy – omówienie podstawowych
- zasad zachowywania się w sklepie.
Dziecko opowiada o robieniu zakupów na podstawie
własnych doświadczeń i obserwacji.
Rodzic zwraca uwagę na konieczność używania zwrotów grzecznościowych,
cichego stania w kolejce do kasy, przepuszczania w kolejce kobiet w ciąży,
wybierania produktów zdrowych,
w ekologicznych i nieuszkodzonych opakowaniach,
kupowania tylko tego, co jest nam potrzebne,
zwracania uwagi na datę przydatności produktu do spożycia,
zabierania ze sobą i niewyrzucania paragonu,
pakowania zakupów w ekologiczne torby wielokrotnego użytku.
- Nasz mały stragan – zabawa dydaktyczna,
- doskonalenie umiejętności dodawania, określanie wartości zakupów, karta pracy.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem stragan z warzywami:
rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule (po trzy sztuki).
Na kartkach zapisuje nazwy warzyw.
Pod nazwami rysuje uproszczone rysunki tych warzyw,
a pod rysunkami zapisuje ceny, np. rzodkiewka – 1 zł,
marchewka – 2 zł, ogórek – 3 zł, ziemniaki – 1 zł,
cebula – 2 zł, informując,
że jest to cena za kilogram warzyw lub pęczek rzodkiewek.
Dziecko siedzą naprzeciwko straganu,
zaopatrzone w kartki i ołówki. Rodzic opowiada:
Pani Jadzia przyszła do sklepu i kupiła: kilogram ziemniaków,
kilogram cebuli i pęczek rzodkiewek.
Ile pani Jadzia zapłaciła za swoje zakupy?
Rodzic wykłada na tacę wybrane warzywa,
dziecko zapisuje ceny na kartkach i próbuje obliczyć wartość zakupów.
Kolejne zadania:
- Pani Krysia kupiła dwa kilogramy cebuli i kilogram ogórków.
- Ile pani Krysia zapłaciła za swoje zakupy?
- Kto wydał więcej: pani Jadzia, czy pani Krysia?
- Pani Renata kupiła pęczek rzodkiewek,
- kilogram cebuli i dwa kilo marchewki. Ile Pani Renata zapłaciła za swoje zakupy?
Po kilku próbach rolę rodzica może przejąć chętne dziecko.
Gdy dziecko utrwali już sposób obliczania wartości zakupów,
przystępuje do wykonania zadań w „Karcie pracy”:
określa i porównuje. wartość zakupów, wybierają produkty,
których łączna cena wynosi 10 zł i zapisują swoje obliczenia.
Środki dydaktyczne:KP4 s. 65, warzywa:
rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule (po trzy sztuki), ołówki, kartki.
- Olimpiada w Jarzynowie– piosenka.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=H0d-zG2Z2-g
- Martwa natura z warzywami i owocami – malowanie farbami.
Rodzic układa na tacy kompozycję z warzyw wykorzystywanych
podczas zajęcia głównego oraz owoców.
Może dodać też inne przedmioty, którymi dysponuje:
ozdobną misę, wazon, kwiaty. W miarę możliwości pokazuje
dziecku reprodukcje obrazów przedstawiających martwą naturę
lub ich zdjęcia z Internetu. Dziecko próbuje namalować
przygotowaną przez rodzica kompozycję.
Z gotowych prac można zrobić wystawę.
Środki dydaktyczne:kartki z dużego bloku rysunkowego,
farby, pędzle, warzywa, owoce, misa lub taca,
wazon, kwiaty, reprodukcje lub zdjęcia przedstawiające martwą naturę
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=haj1YXISElo
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=VXXWc-xNMC8
Życzymy miłej zabawy