„Opiekujemy się ogrodem” 04/06/2020
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&list=PL2SrEHWcnk9N1HVJWXqyvcGgJI_OZKCIj&index=1
Rodzic z dzieckiem rozkłada na dywanie dwie pętle ze sznurka.
W jednej pętli dziecko układa dziesięć liczmanów,
a druga pozostaje pusta. Potrzebna jest kostka do gry
z naklejonymi kartonikami: 5, 6, 7, 8, 9, 10.
Dziecko rzuca kostką i układa w pustej pętli tyle liczmanów,
ile wskazuje liczba na kostce. Następnie dziecko określa,
w której pętli jest mniej, a w której więcej liczmanów oraz oblicza,
ile trzeba dołożyć do drugiej pętli, aby w obu było ich tyle samo.
Dziecko liczy na palcach lub korzysta z innych liczmanów.
W kolejnej rundzie dziecko ponownie rzuca kostką.
Za każdym razem rodzic zapisuje obliczenia dziecka na kartce.
Środki dydaktyczne:dwa sznurki, kostka do gry z naklejonymi cyframi: 5, 6, 7, 8, 9, 10, liczmany.
Dziecko siedzi przy stoliku, mając do dyspozycji
własny zestaw 10 liczmanów. Rodzic przedstawia zadania z treścią,
a dziecko dokonuje obliczeń.
Rodzic zapisuje treść zadania w postaci działania na kartce.
Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń.
Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?
Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek.
Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?
Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami.
Właściciel sprzedał 6 pojemników.
Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?
Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul.
Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?
Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek.
Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?
Po wykonaniu obliczeń na liczmanach,
dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy”:
przeliczając warzywa, zapisując ich liczbę;
określając, którego jest najwięcej, a którego najmniej;
określając, ile trzeba dosadzić warzyw, których jest najmniej,
aby było go tyle samo, ile jest tych, których jest najwięcej;
układa zadanie do obrazka i próbuje zapisać obliczenie w postaci działania.
Środki dydaktyczne: KP4 s. 64, 10 liczmanów.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo
Dziecko opowiada o robieniu zakupów na podstawie
własnych doświadczeń i obserwacji.
Rodzic zwraca uwagę na konieczność używania zwrotów grzecznościowych,
cichego stania w kolejce do kasy, przepuszczania w kolejce kobiet w ciąży,
wybierania produktów zdrowych,
w ekologicznych i nieuszkodzonych opakowaniach,
kupowania tylko tego, co jest nam potrzebne,
zwracania uwagi na datę przydatności produktu do spożycia,
zabierania ze sobą i niewyrzucania paragonu,
pakowania zakupów w ekologiczne torby wielokrotnego użytku.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem stragan z warzywami:
rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule (po trzy sztuki).
Na kartkach zapisuje nazwy warzyw.
Pod nazwami rysuje uproszczone rysunki tych warzyw,
a pod rysunkami zapisuje ceny, np. rzodkiewka – 1 zł,
marchewka – 2 zł, ogórek – 3 zł, ziemniaki – 1 zł,
cebula – 2 zł, informując,
że jest to cena za kilogram warzyw lub pęczek rzodkiewek.
Dziecko siedzą naprzeciwko straganu,
zaopatrzone w kartki i ołówki. Rodzic opowiada:
Pani Jadzia przyszła do sklepu i kupiła: kilogram ziemniaków,
kilogram cebuli i pęczek rzodkiewek.
Ile pani Jadzia zapłaciła za swoje zakupy?
Rodzic wykłada na tacę wybrane warzywa,
dziecko zapisuje ceny na kartkach i próbuje obliczyć wartość zakupów.
Kolejne zadania:
Po kilku próbach rolę rodzica może przejąć chętne dziecko.
Gdy dziecko utrwali już sposób obliczania wartości zakupów,
przystępuje do wykonania zadań w „Karcie pracy”:
określa i porównuje. wartość zakupów, wybierają produkty,
których łączna cena wynosi 10 zł i zapisują swoje obliczenia.
Środki dydaktyczne:KP4 s. 65, warzywa:
rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule (po trzy sztuki), ołówki, kartki.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=H0d-zG2Z2-g
Rodzic układa na tacy kompozycję z warzyw wykorzystywanych
podczas zajęcia głównego oraz owoców.
Może dodać też inne przedmioty, którymi dysponuje:
ozdobną misę, wazon, kwiaty. W miarę możliwości pokazuje
dziecku reprodukcje obrazów przedstawiających martwą naturę
lub ich zdjęcia z Internetu. Dziecko próbuje namalować
przygotowaną przez rodzica kompozycję.
Z gotowych prac można zrobić wystawę.
Środki dydaktyczne:kartki z dużego bloku rysunkowego,
farby, pędzle, warzywa, owoce, misa lub taca,
wazon, kwiaty, reprodukcje lub zdjęcia przedstawiające martwą naturę
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=haj1YXISElo
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=VXXWc-xNMC8
Życzymy miłej zabawy