Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE GŁOSKĘ „SZ”

Czwartek 09.04.2020 r.

ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE GŁOSKĘ „SZ”

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy: Bajka artykulacyjna "Indianie’’.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie.

Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy  palce  prawej  ręki) 

i żonami (cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki).

Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński,

zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie),

a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie).

Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha.

Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr…

Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia).

Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę 
i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko.

Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać,

żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce).

Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust).

Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie).

Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski).

Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ),

a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ).

Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki).

2. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na kolorowe piórka.

3. Artykulacja głoski „sz” przed lustrem: – prezentacja układu warg,

policzków i języka przy wymowie głoski „sz”,

– naśladowanie szumu wiatru – artykulacja głoski „sz”.

„Szumisz...”. Prowadzący czyta tekst wiersza,

a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz” 
w izolacji. "Szum" – głoska ,,sz’’:

Szumi morze – szszsz...

Szumi wiatr – szszsz...

Szumi woda – szszsz...

Szumi las – szszsz...

Szumią drzewa – szszsz...

Szumią liście – szszsz...

Szumię ja – szszsz...

Szumisz ty – szszsz...

Szumi mama – szszsz...

Szumi tata – szszsz

Szumi miś – szszsz...

4. Gimnastyka języka. Słuchaj i powtarzaj.

Powtarzanie sylab:

            Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski

„sz”. - szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze,

- oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.

Powtarzanie wierszyka - utrwalanie sylab:

Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.

Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.

Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.

Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.

Powtarzanie słów:

            Prowadzący wypowiada słowa z głoską „sz”,

a dziecko je powtarza: szafa, szatnia, szakal, szachy, szalik, szabla, szufelka,

szuflada, szopa, szelki, szyba, szynka, szyny, szum, Szymon, koszula,

wieszak, muszelka, bambosze, leniuszek, naszyjnik, mieszkanie,

maszyna, kaszel, nosze, koszyk, poszewka, puszek, uszy, kieszeń,

wieszak,  ptaszek, afisz, kosz, klosz, kalosz, kapelusz, Łukasz,

Mateusz, grosz, gulasz, szkoła, szkoda, szklanka, szminka,

sznurowadła, szpilka, szpak, gruszka, poduszka, kasztan, paluszki,

biszkopt, bursztyn, podszewka, myszka, biszkopt, broszka, gruszka,

puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, szyszka, szaszłyk.