Czwartek 09.04.2020 r.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE GŁOSKĘ „SZ”
1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy: Bajka artykulacyjna "Indianie’’.
Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie.
Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki)
i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki).
Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński,
zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie),
a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie).
Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha.
Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr…
Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia).
Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę
i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko.
Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać,
żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce).
Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust).
Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie).
Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski).
Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ),
a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ).
Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki).
2. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na kolorowe piórka.
3. Artykulacja głoski „sz” przed lustrem: – prezentacja układu warg,
policzków i języka przy wymowie głoski „sz”,
– naśladowanie szumu wiatru – artykulacja głoski „sz”.
„Szumisz...”. Prowadzący czyta tekst wiersza,
a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz”
w izolacji. "Szum" – głoska ,,sz’’:
Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
4. Gimnastyka języka. Słuchaj i powtarzaj.
Powtarzanie sylab:
Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski
„sz”. - szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze,
- oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.
Powtarzanie wierszyka - utrwalanie sylab:
Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.
Powtarzanie słów:
Prowadzący wypowiada słowa z głoską „sz”,
a dziecko je powtarza: szafa, szatnia, szakal, szachy, szalik, szabla, szufelka,
szuflada, szopa, szelki, szyba, szynka, szyny, szum, Szymon, koszula,
wieszak, muszelka, bambosze, leniuszek, naszyjnik, mieszkanie,
maszyna, kaszel, nosze, koszyk, poszewka, puszek, uszy, kieszeń,
wieszak, ptaszek, afisz, kosz, klosz, kalosz, kapelusz, Łukasz,
Mateusz, grosz, gulasz, szkoła, szkoda, szklanka, szminka,
sznurowadła, szpilka, szpak, gruszka, poduszka, kasztan, paluszki,
biszkopt, bursztyn, podszewka, myszka, biszkopt, broszka, gruszka,
puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, szyszka, szaszłyk.