Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Terapeuta integracji sensorycznej radzi

Terapeuta integracji sensorycznej radzi (Nowa Era):

Rozwój sensoryczny Drodzy Rodzice!

Zmysły służą nam do poznania otaczającego nas świata.

To, co widzimy, czujemy, czego dotykamy, pozwala nam zbierać doświadczenia.

Dzięki temu uczymy się prawidłowo reagować w określonych sytuacjach.

Rozwój umiejętności odbierania wrażeń dotykowych, proprioceptywnych,

równoważnych oraz wzrokowych, słuchowych,

węchowych i smakowych jest pierwszym etapem dojrzewania sensorycznego.

Bez tej umiejętności kolejne etapy nie przebiegają prawidłowo

i nie dochodzi do opanowania przez dziecko planowania sensorycznego,

czyli umiejętności pełnego panowania nad ciałem i jego ruchami.

Kolejnym etapem rozwoju sensorycznego jest rozwój precyzyjnych ruchów,

zwanych motoryką małą, oraz nauka lepszego i bardziej precyzyjnego

różnicowania wrażeń i odczuć zmysłowych.

Na tym poziomie jedna strona ciała zaczyna być dominująca.

U większości dzieci jest to strona prawa.

Dominacja strony lewej nie jest niczym niepokojącym ani nieprawidłowym.

Wymienione wyżej umiejętności są potrzebne dziecku,

które rozpoczyna edukację szkolną.

Integracja zmysłów jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania w szkole:

skupienia na lekcjach, czytania, odwzorowywania z tablicy,

pisania, samodzielnej pracy, uwagi i myślenia.

Na system sensoryczny składa się siedem zmysłów:

* zmysł równowagi: Jesteś tutaj - i dzięki niemu rozumiemy,

w jakiej pozycji względem podłoża znajduje się nasze ciało;

* zmysł proprioceptywny (pozycja ciała),

dzięki któremu jesteśmy świadomi naszego ciała. Twoja lewa ręka „wie”, co robi prawa;

* zmysł dotyku przekazuje informacje o tym, co dotyka naszego ciała,

informuje nas o bólu, nacisku, temperaturze, ruchu, rozmiarze, fakturze i kształcie;

* zmysł słuchu umożliwia umiejscawianie, słyszenie i rozróżnianie dźwięków;

* zmysł wzroku informuje o kolorze, kształcie, odległości przedmiotów względem siebie

oraz o ruchu przedmiotów względem siebie;

* zmysł smaku, dzięki któremu możemy dokonać chemicznej

analizy pokarmów i wiemy, co trafia do naszych ust;

* zmysł zapachu, dzięki któremu wyczuwamy substancje chemiczne

w powietrzu i otrzymujemy informacje o zapachach.

Wszystkie te zmysły łączy sieć zależności i są one zintegrowane z pozostałymi,

dlatego zaburzenia jednego z nich mają wpływ na pozostałe.

Zaburzenia zmysłów nazywamy inaczej zaburzeniami procesów integracji sensorycznej.

Wszyscy w pewnym momencie uczyliśmy się po kolei podstawowych aktywności ruchowych,

takich jak: unoszenie głowy, zmiana pozycji ciała, siadanie,

przyjmowanie pozycji czworaczej, raczkowanie, wstawanie i chodzenie.

Czynności te opanowuje się dzięki rozwojowi zmysłu równowagi

i jego integracji z pozostałymi zmysłami. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy życia

następuje najbardziej intensywny rozwój równowagi.

Kontakt dziecka z podłożem stopniowo zmniejsza się,

aż w końcu maluch może stać pewnie na stopach.

System przedsionkowy we współpracy z systemem proprioceptywnym wpływa

na świadomość pozycji i ruchów ciała w przestrzeni.

Ten system naszego układu nerwowego jest wyjątkowo wrażliwy

na zmiany naszej pozycji i ma duży wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Jest to podstawowy system sensoryczny, z którego impulsy łączą się

z informacjami z innych zmysłów, i to jego prawidłowe funkcjonowanie

ma wpływ na pracę całego systemu nerwowego.

Największym systemem sensorycznym u człowieka jest system dotykowy,

ponieważ jego receptory znajdują się na całym naszym ciele.

Za pomocą tego systemu układ nerwowy otrzymuje informacje

z otoczenia i z wnętrza naszego ciała. Człowiek posiada wiele receptorów dotykowych

odbierających bodźce z ucisku, temperatury, dotyku, wibracji.

Wrażenia płynące z dotyku uczestniczą w wielu zjawiskach dokonujących się

w mózgu i mają wpływ na wiele funkcji kształtujących się w organizmie.

Prawidłowo rozwinięty system sensoryczny ma wpływ na rozwój

inteligencji poznawczej i społecznej, które są głównymi wyznacznikami

sukcesu we współczesnym świecie.

Rodzicu, zwróć uwagę i udaj się do specjalisty,

jeśli twoje dziecko:

- ma problemy z równowagą, koordynacją ruchową (przewraca się, potyka na prostej drodze),

- ma problemy z samoobsługą (zapinaniem guzików, ubieraniem się, nawlekaniem, wycinaniem),

- jest nadruchliwe (skacze, biega, nie może usiedzieć w miejscu),

- jest wycofane (unika zabaw ruchowych),

- jest nadwrażliwe na dotyk (drażnią je metki, obcinanie włosów, paznokci),

- jest nadwrażliwe słuchowo (czuje się niekomfortowo w hałasie,

zatyka uszy, gdy jest głośno, jest pobudzone lub nieobecne).