Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Cebulki i pączki.

Data: Poniedziałek, 30.03.2020r.

 

TEMAT: Cebulki i pączki.

Cele ogólne – dostrzeganie w najbliższym otoczeniu pierwszych oznak wiosny,

poszerzanie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste, rozumienie wieloznaczności słowa pączki. 

 

Witam Was wszystkich! Kolejne dni w domu przed nami. Mam nadzieję, że nie będziecie się nudzić i wolnej chwili popracujecie trochę z pomocą swoich rodziców. Pozdrawiam Was ciepło dzieciaczki i do zobaczenia niedługo w przedszkolu!

 

1. Zabawa ruchowa – „Burak i cebulka” na melodię „Krakowiaczek jeden” (można do zabawy zaprosić rodzeństwo, rodziców).

 

 

Dzieci i Rodzice chodzą po obwodzie koła, trzymając się za ręce, i śpiewają piosenkę.

Chętne dziecko odgrywa rolę cebulki – spaceruje w środku koła.

Cebulka na słowa „buraczka złapała” zaprasza do środka buraczka

i tańczy z nim wesoło do końca piosenki.

Następnie cebulka wraca do koła, a buraczek przejmuje jej rolę.

 

Oglądaj i baw się!

 

Tekst piosenki:

Cebulka, cebulka,

okrągła jak kulka,

buraczka spotkała,

potańcować chciała.

 

Buraczek, buraczek,

miał czerwony fraczek,

z cebulka tańcował,

nóżek nie żałował.

 

2. Zajęcie tematyczne – sadzimy cebulkę.

 

Skoro w tym tygodniu jesteśmy małymi ogrodnikami i nasza fasolka już pięknie rośnie,

to może dzisiaj zasadzimy następną wiosenną roślinkę? W związku z tym, że nie możemy wychodzić

na dwór, zrobimy sobie ogórek na parapecie. Będziemy sadzić cebulkę! 

 

Rodzic przygotowuje wcześniej wszystkie potrzebne rzeczy: małe doniczki, ziemię, cebule

i konewki z wodą. Informuje dzieci, co będą robiły, jakie będą kolejne etapy działania.

Dzieci wykonują kolejne etapy prac: nasypywanie ziemi do doniczek;

wykonanie otworu w ziemi; umieszczenie cebuli we wgłębieniu;

przysypanie cebuli ziemią; podlanie cebuli; umieszczenie doniczek na parapecie;

sprzątnięcie miejsca pracy.

Trzymam za Was kciuki.

Na pewno wyjdzie super!!!!

Pamiętajcie o podlewaniu, a wyrośnie Wam piękny i zdrowy szczypiorek!!!

 

 

 

3. Gimnastyka narządów mowy –„ Poszukiwanie wiosny”.

 

Rodzic czyta opowiadanie, a dziecko naśladuje odgłosy wiosny.

 

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków

(dziecko naśladuje głosy ptaków).

Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.

Jechał na koniku („kląskanie” językiem).

Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle, kle, kle”).

Zatrzymał się na leśnej polanie (dziecko wymawia „prr”).

Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizuje wargi ruchem okrężnym).

Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem,

chwilę zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wydycha ustami).

Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się, rozchylając wargi).

Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki.

Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko,

wdychając powietrze nosem, wydychając ustami).

Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem)

i kichnął (dziecko kicha wymawiając „apsik”).

W tym momencie zauważył przeciskającego się

przez zarośla zaspanego jeża (dziecko ziewa; przeciska język między złączonymi zębami).

Zrobiło się późno.

Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu

(„kląskanie”, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

 

4. Wierszyk „Wiosenne pączki”.

 

Ciepły wietrzyk wieje

i puka w okienko,

słoneczko się śmieje

witaj nam, wiosenko!

Już na drzewach pączki,

leci ptaszek z piosenką,

dzieci klaszczą w rączki,

witaj nam, wiosenko!

 

Rodzice czytają dzieciom wierszyk, a następnie rozmawiają

o wiosennych pączkach, pokazując jak wyglądają pączki kwiatowe.

 

 

 

 

 

 

7. Zabawa muzyczno-ruchowa – „Cebulka i kwiatek”. 

 

Dzieci tańczą do muzyki klasycznej (np. Spring Waltz Chopina).

Na hasło: Cebulka do ziemi! robią podskok, kucają i kulą się.;

na hasło: Rośnie kwiat! kucają, składają ręce przed sobą

i powoli wstają, unoszą ręce i rozkładają.

 

Link do muzyki

 

6. A teraz poszukajmy wspólnie zwiastunów wiosny.

 

Ściągnij obrazek

 

 

 

Do zobaczenia jutro!

 

Data: Wtorek, 31.03.2020r.

 

1. Zabawa bieżna „Wiewiórki w dziuplach”.

 

 Rodzic przygotowuje koła na dywanie, np. ze sznurka, linki, itp. Ułożone okręgi – to dziuple dla wiewiórek. W każdej dziupli jedna wiewiórka (dziecko/rodzeństwo/Rodzic). Na sygnał „Wiewiórki z dziupli” – dzieci biegają swobodnie z dala od dziupli. Na zawołanie „Wiewiórki do dziupli, lis idzie” – każda wiewiórka wskakuje do najbliższej dziupli i przysiada. Odmiana tej zabawy – dziupli jest o jedną mniej, niż wiewiórek (jedna wiewiórka zawsze zostaje bezdomna).

 

 

2. Gry i zabawy słuchowe.

 

Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka. 

 

Przykłady ćwiczeń: 

  • „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje, rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dziecko.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody ( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi, itp.
  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

 

Do zobaczenia jutro!

Opracowała: Mariola Czarnecka