Data: Piątek, 03.04.2020r.
TEMAT: Wiosna na wsi.
Cele ogólne – rozpoznawanie zwierząt, mieszkających na wiejskim podwórku
oraz naśladowanie ich głosów.
Witajcie w ostatnim dniu tygodnia! Dzisiaj porozmawiamy o zwierzętach, które tak samo,
jak my, nie mogły doczekać się nadejścia wiosny! Zadaniem rodziców będzie pokazanie,
jakie zwierzęta mieszkają w gospodarstwie wiejskim,
a zadaniem dzieci będzie zapamiętanie ich nazw oraz odgłosów, jakie wydają.
1. Bajka ortofoniczna – „W zagrodzie Małgosi” (E. Michałowska)
Rodzic czyta bajkę, a dziecko naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach,
w których Rodzic przerywa recytację.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
Następnie dziecko odpowiada na pytania Rodzica, dotyczące czynności wykonywanych
przez zwierzęta z wiersza:
- Co robi piesek? Dziecko odpowiada: Szczeka;
- Co robi kot? Miauczy;
- Co robi kura? Gdacze;
- Co robi kaczka? Kwacze.
2. Ćwiczenie ruchowo-muzyczne - „Gdacze kura: ko, ko, ko”.
Dziecko wraz z rodzicami śpiewa, naśladując zachowanie kury.
Obejrzyj filmik, śpiewaj i ruszaj się, jak kurka!
Po wspólnej zabawie rodzic pyta: Jakie odgłosy wydawała kura?
Jakie inne zwierzęta mieszkały z kurą na podwórku? Jakie odgłosy wydają wymienione przez dziecko zwierzęta?
3. Opowiadanie „Chomik szuka wiosny” (A. Galica).
Rodzic czyta opowiadanie, pokazując dziecku ilustracje (poniżej).
Chomik szuka wiosny
Agnieszka Galica
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu.
Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
– Zimno – mruknął zaspany Chomik.
Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.
Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
– Brr... – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić.
Chomik poszedł dalej szukać wiosny.
W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki
na budowę gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały,
ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.
Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam... na długich nogach stał pan bocian.
Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi.
– Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.
A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna
- i odleciał.
A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.
Po przeczytaniu opowiadania, Rodzic zadaje dziecku pytania:
O kim jest wiersz? Czego szukał chomik? Co siedziało na gałązkach wierzby?
Jaka była pogoda? Co zrobiły ptaki? Kogo chomik spotkał na łące? Z kim bocian pomylił Chomika?
Czy chomik znalazł wiosnę?
4. Zabawa dydaktyczna „Co nam dają zwierzęta?”.
Rodzic pokazuje dziecku produkty pochodzenia zwierzęcego, które ma w domu, takie jak: mleko,
ser, jajka, wełna, szynka, pióro, itp. Dziecko dotyka przedmiotów, nazywa
je i odpowiada na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
5. Praca plastyczna „Bocian” / „Żaba”.
Dziecko koloruje bociana i/lub żabę, dorysowuje inne elementy, takie jak: chmury, słońce, trawa.
Może także użyć plasteliny, wyciąć poszczególne elementy z papieru kolorowego, itd.
Do zobaczenia w poniedziałek!
Opracowała: Mariola Czarnecka