Witajcie!
Dzisiaj chciałabym zaproponować Wam
zabawy oparte na metodzie Ruchu Rozwijającego.
Co to takiego? Jest to zestaw zabaw ruchowych
(relacji między partnerami) dobranych w taki sposób, aby wspierać rozwój:
-fizyczny
-społeczny
-emocjonalny
-poznawczy
Wypróbujecie tego w domu! Poniżej zamieszczam scenariusz.
Cele ogólne:
- Rozwijanie sprawności fizycznej;
- Wzmacnianie więzi emocjonalnych.
Cele edukacyjne (rozwój poznawczy i ruchowy), przedszkolak:
- Rozwija orientację w schemacie ciała;
- Potrafi dzielić przestrzeń z innymi;
- Poprawia sprawność fizyczną;
- Orientuje się w przestrzeni;
Cele terapeutyczne (rozwój emocjonalny i społeczny), przedszkolak:
- Chętnie bierze udział w zajęciach ruchowych;
- Nabiera pewność siebie;
- Spędza miło czas z Rodzicem.
Metody:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
Środki dydaktyczne:
koc, materace, muzyka klasyczna, odtwarzacz.
1. Ćwiczenia rozwijające świadomość własnego ciała i orientację w przestrzeni
● Rodzic mówi daną część ciała i co nią trzeba zrobić
(uderzanie piętami o podłogę, stukanie kolan o siebie, masowanie ud, poklepywanie);
● “Moje-twoje” - dziecko z rodzicem siada naprzeciw siebie
i wykonują różne czynności (wskazywanie swojego czoła i partnera,
mruganie jednym okiem, chwytanie za swoje ucho i partnera,
poklepywanie swojego kolana i partnera);
● “Przechadzka w parach” - rodzic prowadzi za rękę dziecko,
najpierw z otwartymi oczami, później dziecko zamyka oczy.
Najpierw zwyczajnie po ziemi, następnie po zwiniętym kocu- jak po "kładce".
3. Ćwiczenia oparte na relacji “z” (relacji opiekuńczej)
● “Fotelik” - dorosły siedzi w rozkroku, obejmuje siedzące
przed nim dziecko, kołysanie dziecka na boki, w przód i tył;
● “Rolowanie” - Rodzic kładzie dziecko w poprzek na kolanach,
roluje je z ud do stóp oraz z powrotem, powtarza kilkakrotnie;
● “Wycieczka” - dorosły staje obok leżącego na plecach dziecka,
trzymając dziecko za nogi przeciąga je w różne kierunki;
● “Cyrkowiec” - dorosły siedzi po “turecku”,
dziecko staje na kolanach dorosłego trzymając je za ręce, można lekko ruszać kolanami;
● “Kaskader” - dorosły siedzi w lekkim rozkroku,
dziecko stoi za plecami rodzica, kładzie się brzuchem
na ramieniu dorosłego i podtrzymywane wykonuje przewrót
w przód, lądując plecami na jego kolanach;
● “Podróże na kocu” - dziecko siada na kocu,
dorosły trzyma za brzeg koca i ciągnie po pokoju.
● “Jasno-ciemno” - dziecko siedzi ,
obok stoi dorosły i wachluje nad nimi kocem, zakrywając i odkrywając dziecko.
4. Ćwiczenia oparte na relacji “przeciwko” (relacja mocy i energii)
● “Spychacz” - rodzic i dziecko siedzą plecami do siebie, próbują przepchnąć siebie plecami;
● “Odklejanie” - dziecko kładzie się na plecach i "przykleja" się do podłogi, dorosły próbuje je odkleić , zamiana;
● “Paczka” - dziecko siedzi skulone na podłodze, mocno ściska ręce i nogi,
układem ciała przypominając zawiązaną paczkę, dorosły klęcząc
przy nim próbuje otworzyć paczkę, zamiana;
● “Wspinaczka” - dorosły stoi w rozkroku z lekko ugiętymi kolanami
i rękami rozłożonymi do boku, dziecko próbuje się “wdrapać”
(rodzic dyskretnie asekuruje dziecko);
● “Naleśnik” - rodzice zawijają leżące na kocu dziecko tak,
aby wystawała tylko głowa, dziecko próbuje wydostać się pułapki;
5. Ćwiczenia oparte na relacji “razem” (relacja partnerska)
● “Piłowanie drewna” - rodzic i dziecko siedzą naprzeciw
siebie w rozkroku i trzymając się za ręce, na przemian kładą się
na plecach na podłodze ciągle trzymając się za ręce;
● “Mała piramida” - dorosły stoi naprzeciw dziecka z lekko ugiętymi kolanami, trzyma je za ręce, dziecko staje na udach dorosłego, lekko odchyla się do tyłu;
● “Huśtawka” - 2 dorosłych roluje koc i chwyta za jego końce,
dziecko siada na środku koca jak na huśtawce, dorośli unoszą koc
wraz z dziećmi, lekko kołyszą je w przód i w tył;
6. Ćwiczenia twórczo-relaksacyjne
Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic wykonuje na plecach masażyk.
Może być on połączony z opowieścią, np o pieczeniu ciasta.