9.04.2021r. Temat dnia: "SKĄD SIĘ BIERZE MLEKO?"
Witajcie kochane „Kangurki”! Na dobry początek dnia zapraszamy do zabawy przy piosence.
1. „Mały i duży skok” – zabawa przy piosence. Bawcie się dobrze!
Proszę rozłożyć na dywanie przeszkody np. poduszki. Dziecko jest małym konikiem, który został wypuszczony na pastwisko. Proszę także wyznaczyć w pokoju miejsce odpoczynku tj. stajnie.
Na hasło: „koniki na pastwisku”dziecko biega po pokoju naśladując konia.
Na hasło: „konik skacze przez przeszkodę”obunóż przeskakując pokonuje przygotowaną przeszkodę.
Na hasło: „konik do stajni”udaje się na zasłużony odpoczynek. Na koniec proponuję zamianę roli.
Proszę przeczytać dziecku wiersz H. Bechlerowej
"Co słychać na łące?”
Idą drogą kotki dwa, każdy wielki koszyk ma.
A na łące koło chaty stoi krowa w czarne łaty.
– Krówko, czy masz mleko słodkie?
– Daj nam dużo! – proszą kotki.
– Daj nam mleka pełne kosze, zapłacimy ci dwa grosze.
Nic nie rzekła krowa w łaty, jadła trawę, gryzła kwiaty. A koń, co za płotem stał, na caluśki głos się śmiał.
4. Rozmowa na temat wiersza.
Po przeczytaniu utworu prowadzimy z dzieckiem rozmowę, aby sprawdzić co zapamiętało i zwrócić uwagę na elementy humorystyczne:
– Jak wyglądała krowa?
– Co robiła krowa na łące?
– O co kotki poprosiły krowę?
– Czy kotki miały właściwe naczynie na mleko?
– Z czego śmiał się koń?
Po tej rozmowie pokazujemy dziecku obrazki różnie umaszczonych krów i wspólnie opisujemy ich wygląd.
Można przedstawić kilka ciekawostek:
- Krowa, oprócz trawy je także kukurydzę i siano, które dostaje w oborze.
- Jest przeżuwaczem, to znaczy, że długo i wolno rozgniata trawę zębami.
- Dziecko krowy to cielę
5. Piosenka: Śpiewające brzdące – Krówka Mu
6. „Skąd to mamy?” – zabawa rozwijająca zmysł smaku i dotyku.
Zadanie to będzie polegać na poznawaniu produktów pochodzenia zwierzęcego.
Prowadzimy rozmowę z dzieckiem - Poznałeś już wiele różnych wiejskich zwierząt: kury, krowy, świnki. Jak myślisz, po co są one hodowane?
Proponuję, aby to zadanie było trochę zagadkowe. Rodzicu, przygotuj woreczek, w którym znajdują się różne produkty pochodzące od zwierząt hodowlanych, takie jak: ser, karton mleka, może być wędlina, wełniane skarpety, poduszeczka z piórami, jaja kurze (ugotowane na twardo). Zadaniem dziecka jest zbadanie dotykiem, co znajduje się w worku, a następnie wskazanie, dzięki któremu wiejskiemu zwierzęciu mamy wylosowaną rzecz.
Po zabawie dotykowej możecie wspólnie przygotować zagadki smakowe. I odgadywać je na zmianę, przy zawiązanych oczach. Do degustacji przeznaczamy: ugotowane jajo kurze, twaróg, szynkę, mleko lub inne produkty wedle uznania. Po odgadnięciu każdego produktu dziecko określa, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt. Po odgadnięciu wszystkich zagadek wspólnie z dzieckiem formułujemy wniosek: Niektóre zwierzęta, hodowane są po to, żeby dawały nam pożywienie.
7. Jak produkowane jest mleko- film:
8. Bajka o mleku:
9. „Skacząca kózka” – zabawa ruchowa z podskokami.
Razem z dzieckiem ruchowo i wokalnie naśladujemy kózki, biegające po pastwisku. Od czasu do czasu stykamy się czołami, jakby się trykały – bodły.
Na hasło: „kózka u płotu” – stajemy szybko pod ścianą.
Na hasło: „kózka na łące” – podskakujemy, brykamy, a także przeskakujemy przez płotki (np. gazety porozkładane w różnych częściach pomieszczenia).
Na hasło: „kózka u płotu” – znów stajemy szybko pod ścianą.
10. „Czarna krowa” – ćwiczenie logorytmiczne
Proszę zademonstrować dziecku ćwiczenie: rytmicznie, ale powoli recytujemy rymowankę, jednocześnie gimnastykując mięśnie twarzy (dziecko naśladuje przeżuwanie trawy).
Rodzicu zachęcaj dziecko, by powtarzało pojedyncze frazy rymowanki, naśladując Cię. Następnie, obydwoje (najpierw wspólnie, a potem pojedynczo) starajcie się powiedzieć wierszyk możliwie jak najszybciej:
Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą.
11. Eksperyment „Kolorowe mleko”
12. Krowa - https://www.youtube.com/watch?v=DYHGBEKg3hA;
https://www.youtube.com/watch?v=dMTqIegpFxY&t=60s
13. Praca plastyczna- pokoloruj obrazek.
Dziękujemy za wspólną zabawę i pracę