Środa 14.04.2021r. Temat dnia: Dzieci chorują.
1. Przywitanie wierszem. Ilustrowanie treści wiersza ruchem ciała.
Na paluszki się wspinamy
W górę rączki wyciągamy
Do podłogi dotykamy
I ze sobą się witamy.
Dzień dobry.
2. Przywitanie wg. Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne:
- witamy się stopami
- witamy swoje kolana poklepując je, później kolana sąsiadów
- witamy dłonie
- witamy łokcie
- witamy plecy - rękoma głaszczemy, poklepujemy
- witamy swoje uszy, później uszy sąsiadów itp.
- witamy oczami wszystkich.
3. „Hop, hop, do góry!” – zabawa z podskokami.
Rodzic opowiada, a dziecko próbuje ilustrować tę opowieść ruchem:
Kiedy jesteś zdrowy, to jesteś szczęśliwy i skaczesz wysoko hop, hop, do góry,
lecz gdy dopada Cię choroba, mina robi się smutna, masz gorączkę i odpływa z Ciebie cała siła.
Najpierw odpływa z głowy (dziecko opuszcza głowę), potem z rąk (opuszcza bezwładnie ręce) i na koniec z nóg (kładzie się).
A gdy mama da lekarstwo, zaczynasz zdrowieć i wraca siła nóżkom (wstaje), rączkom (podnosi ręce), głowie (podnosi głowę),
wraca uśmiech i znów możesz skakać wysoko hop, hop, do góry (podskakuje).
4. „Grypa” – wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej.
Rozmowa kierowana na temat dziecięcych chorób. Rodzic czyta wiersz.
Grypa
Straszna grypa łazi po mnie,
kaszląc przy tym nieprzytomnie.
Łazi po mnie – ale po co?
O coś chodzi jej – lecz o co?
Jak pragnienie spełnić grypy?
Dać sok z malin? Napar z lipy?
Lub tabletkę aspiryny?
Może lubi witaminy?…
Chowam głowę pod poduchę –
łazi mi za lewym uchem
i po czole wściekle tupie,
aż mi strasznie w głowie łupie!
Od jej chuchu drga powietrze
i rtęć kipi w termometrze.
Bez pytania, bez pukania,
choć stanowczo jej zabraniam,
wciąż uparcie po mnie łazi!
Chyba nie chce mnie zarazić?!
Małgorzata Strzałkowska
Przykładowe pytania do rozmowy:
– Jakie są objawy grypy?
– Czym mama leczy grypę?
– Czy znacie nazwy innych chorób? Jak rozpoznać te choroby?
5. „Chusteczka do nosa” – przypomnienie zasad poprawnego dmuchania nosa.
Dziecko nabiera powietrza ustami, a wydmuchuje je nosem (raz jedną, raz drugą dziurką).
6. „Mamo, umyj mnie” – masażyk relaksacyjny.
Mama córkę myła, (głaskanie pleców )
żeby czysta była. ( rozcieranie pleców okrężnym ruchem dłoni)
Myła długie włosy (dwoma palcami kreślenie linii wzdłuż pleców)
plecy szorowała. (przesuwanie czubkami palców w poprzek całych pleców)
Gdy wszystko umyła, (przesuwanie otwartymi dłońmi po plecach)
brzuszek masowała. ( masowanie brzucha)
Chociaż piana szczypie, (lekkie szczypanie całych pleców)
trochę małe oczy, ( rysowanie palcami małych kółek)
dziewczynka nie płacze, (opukiwanie pleców opuszkami palców)
tylko rączki moczy. (opukiwanie pleców otwartymi dłońmi).
7. Piosenka. „Przegoń wirusa” – Śpiewające Brzdące.
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
Dziękujemy. Do zobaczenia jutro.