Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

„Szukamy wiosny wokół nas”.

 

Witam kochane dzieci,

dzisiaj mam dla Was trochę wiadomości przyrodniczych, 

  życzę miłej zabawy.

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Szukamy wiosny wokół nas”. 

CELE GŁÓWNE: 

 - Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

i rozumienia prezentowanego tekstu, poleceń i objaśnień nauczyciela;

- Stwarzanie różnorodnych możliwości obcowania z pismem i wykazywania się

zdobytymi umiejętnościami czytelniczymi.

1. List od wiosny.

  Drogie dzieci jak wiecie wiosna zawsze na początku swojego panowania pisała do nas  list.     

Również w tym roku do nas napisała, ale przysłała go do mnie, a ja przekazuję go Wam. 

                         Oto jego treść: 

Kochane Dzieci! 

Tak bardzo się cieszę, że mogłam do Was napisać. Witam Was ciepłym,

pogodnym słonkiem, śpiewem ptaków, klekotem boćków,

wesołym rechotem żab i ciepłym oddechem wietrzyka. 

Czeka mnie dużo pracy, by widać mnie było  wokoło,

dlatego myślę, że mi pomożecie. 

                Przygotowałam dla Was ciekawe zadania,

które  sprawdzą, co o mnie już wiecie. 

Życzę miłej zabawy i powodzenia…

A kiedy będziemy mogli wyjść na spacer, miejcie uszy i oczy otwarte.

 

                                   Pani Wiosna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oto pierwsze zadanie:

1. Mam nadzieję, że wiecie, jakie ptaki przylatują wiosną do Polski.

Rozwiążcie proszę o nich zagadki, a nazwy ptaków podzielcie na sylaby (rodzic odczytuje zagadki, dziecko odgaduje jaki to ptak i pokazuje zdjęcie, naśladuje odgłos jaki wydaje ptak).

 

1. Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,

A po nasze żabki przybył aż z Afryki. (bocian)

 

2. Śpiewa wysoko piosenki do słonka,

Głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

 

3. Ten ptaszek, choć tak malutki,

Wielkie na niebie czyni kółka

A nazywa się ……….. (jaskółka)

 

4. Siedzi sobie na buku

Woła kuku, kuku. (kukułka)

 

5. Wraca do budki lęgowej na drzewie

I czeka z radością na panią szpakową. (szpak)

 

Najbardziej charakterystyczny odgłos wydaje kukułka.

Rozpozna go każde dziecko, 

bo jest to po prostu zwyczajne "ku-ku, ku-ku".

Kukułka to dość leniwy ptaszek, a może bardzo zapracowany.

W każdym razie na zbudowanie gniazda nie starcza jej czasu.

Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków,

które wysiadują je jak swoje.

Mała kukułeczka najczęściej wykluwa się jako pierwsza,

więc zanim przybrani rodzice zorientują się,

że nie jest podobna do reszty rodzeństwa,

jest już duża i może zacząć samodzielne życie. 

Co innego bocian. On nikomu nie podrzuci swojego jajka,

bo nie zmieściłoby się w żadnym gnieździe.

Jest jednym z największych polskich ptaków.

Swoje siedziby buduje na dużych wysokich drzewach,

słupach, kominach i dachach.

Chociaż na zimę odlatuje do ciepłych krajów,

co roku wraca do swojego gniazda.Bocian to wielki elegant.

Prawie cały jest biały. Ma tylko niewielkie

czarne dodatki na końcach skrzydeł.

Dziób i nogi bociana są czerwone.

Na pewno rozpoznacie go na wiosennym niebie.

Przyglądajcie się dobrze,

bo pierwsze bociany mogą pojawić się już w marcu.

Stare powiedzenie mówi, że kto pierwszy zobaczy bociana w locie,

będzie miał szczęście przez cały rok. 

Jeszcze jeden popularny i bardzo przyjacielski ptaszek przylatuje do nas wiosną.

Jest to jaskółka.Mamy w Polsce różne rodzaje jaskółek.

Najbardziej znana, bo zawsze trzyma się najbliżej ludzi, jest dymówka.

Dymówka najlepiej czuje się na wsi,

buduje gniazda we wnętrzach budynków gospodarczych.

Ma piórka w pięknych kolorach, z wierzchu czarne błyszczące,

a od spodu białe. W miastach łatwiej spotkać oknówkę,

która nazywa się tak, bo na swoje siedziby wybiera miejsca przy oknach.

Gniazda jaskółek to bardzo ciekawa sprawa.

Są pozlepiane z kawałków gliny i mają kształt połówki

kuli wciśniętej pod dach lub w róg okna z bardzo niewielkim otworem wejścia.

Czasem aż trudno uwierzyć,że zwinne jaskółki potrafią się tamtędy przecisnąć. 

2. „Co lubi wiosna”  - przeczytajcie wyrazy i wybierzcie właściwy,

a dowiecie się co lubi wiosna. 

WIOSNA LUBI

 

motyle, lody, bazie, auta, skowronki,

 sikorki, listki,  sasanki, sanki, tulipany,

śnieg, kredki, przebiśniegi, biedronki, 

bałwana, pierwiosnki, kokosy, krokusy, 

buty,  banany, słońce, lalki, stokrotki, 

sople, trawę, zimę.

 

 3. Piosenka – chciałabym posłuchać, czy znacie jakąś piosenkę o wiośnie? 

Wspólny śpiew piosenki . 

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM 

 

 Idzie do nas wiosna.

Kiedy wiosna przyjdzie do nas,

Roześmiana i zielona,

Razem z wiosną wszystkie dzieci

Zaśpiewają tak:

Zielona trawa, zielony mech, 

Zielona żaba…rechu, rechu, rech.

 Zielona trawa, zielony mech, 

Zielona żaba…rechu, rechu, rech.

 Rośnie trawa, rosną listki,

 Rosną szybko dzieci wszystkie.

 Przyfrunęły też bociany 

I klekocą tak:

 

 Zielona trawa, zielony mech,

 Zielona żaba…rechu, rechu, rech.

 Zielona trawa, zielony mech, 

Zielona żaba…rechu, rechu, rech.

W lesie kwitnie już zawilec,

 Obudziły się motyle,

A wieczorem nad łąkami

 Słychać żabi śpiew

 

Zielona trawa,zielony mech,

Zielona żaba…rechu, rechu, rech.

 Zielona trawa, zielony mech,

 Zielona żaba…rechu, rechu, rech. 

 

4. Jestem ciekawa czy wiecie jakie kwiaty zapowiadają moje przyjście,

już kwitną w parkach

i ogrodach. 

Czy możecie je wymienić a ich nazwy podzielić na głoski i sylaby?

(pokoloruj jeśli możesz).

 

 

 Dla ułatwienia: 

Sa_ _ _ _a,   Tu_ _ _ _n, 

 

Za_ _ l_c,     K_ _ _ _ s,     Pier_ _ _ _ n_ _.  

 

5. A teraz czas na relaks. Zapraszam na dywan.

Biegajcie po sali jak ptaki swobodnie,

 a kiedy usłyszycie przerwę w muzyce,

to zatrzymajcie się i zachowujcie się jak ptaki,

 których nazwę mama wymieni

(zabawa przy muzyce Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku – Wiosna”)

 

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI 

 

Bociany – stoją na jednej nodze i wołają kle – kle.

Jaskółki – robienie jaskółki.

Kukułki – zatrzymanie się i wołanie ku – ku.

 

Brawo!

 Wiedziałam, że sobie poradzicie i prawidłowo wykonacie wszystkie zadania. 

Teraz już wiecie, co lubię i wiem, że doskonale mnie znacie.

 

6.  A teraz zagadka, kto to jest?

 

Spotkasz go w ogrodzie,

gdzie pracuje co dzień 

dba o krzaki i kwiatki,

sadzi rośliny z użyciem łopatki  - ogrodnik.

 

Widziałam w przedszkolu wasz ogródek na parapecie,

jesteście świetnymi ogrodnikami. 

Mam dla was propozycje.

Załóżcie taki ogródek na swoim własnym oknie.

 Poproście rodziców o dwa słoiki, gazę, cebulkę i fasolkę.

Cebulkę i fasolkę połóżcie na gazie,

do słoików nalejcie wody, i codziennie opiekujcie się nimi.

Możecie założyć „Dziennik obserwacji fasoli i cebuli”,

a swoje spostrzeżenia zapisywać w postaci obrazkowej.

Bardo ładnie rysujecie, więc nie będzie z tym żadnych problemów.

 

                                                          Do zobaczenia.