DZIECI NA ŚWIECIE
Jesteśmy całkiem różni, a jednak tacy sami”.
Cel ogólny:
- kształtowanie szacunku i życzliwości
do dzieci z różnych stron świata,
- wzbogacanie wiadomości na temat
życia ludzi na różnych kontynentach,
-rozwijanie wrażliwości na to,
co w życiu piękne; różnorodność nacji,
odmienna kultura (muzyka, tradycje).
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Pytania do wiersza:
Z czego śmiały się dzieci w Afryce?
Dlaczego te dzieci śmiały się ze śniegu?
Z czego śmiały się dzieci na Grenlandii?
Dlaczego śmiały się z gorącej pustyni i palm?
Jakie święto obchodzimy 1. 06 każdego roku?
Czy wszystkie dzieci obchodzą to święto?
Jak ty obchodziłeś/łaś swoje święto?
Kto gdzie mieszka?
Obrazki i informacje przedstawiające dzieci
z dowolnego państwa na jednym z kontynentów.
INDIE
Namaste - witajcie, pochodzę z Indii i mam na imię Amishi,
co w moim języku - hinduskim -oznacza delikatność.
Mój kraj znajduje się w Azji.
W moim kraju mówimy po hindusku,
a ludzie nazywani są hindusami.
Chodzę do szkoły, uczę się hinduskiego i angielskiego.
Bardzo lubię się bawić z kolegami i koleżankami.
To tak jak wy w Polsce.
W moim kraju jest bardzo ciepło,
żyją bardzo groźne zwierzęta (tygrysy).
AMERYKA
Hau (cześć)- mam na imię Dalaya,
co oznacza miód, jestem Indianką
i mieszkam w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej,
na kontynencie amerykańskim.
W Stanach Zjednoczonych mówimy po angielsku,
ale Indianie (Rdzenny Naród Ameryki) mają swój własny język.
Opowieść "W Indiańskiej Wiosce"
"Dawno, dawno temu żyło sobie
Indiańskie plemię Tiki-Taka.
Indianie z tego plemienia mówili
swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:
/ przykłada prawą rękę do serca
i odchyla ją zataczając półkole, mówiąc:/ Wingapo!
/dzieci powtarzają/
Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach,
które nazywano tipi.
/robią daszek z rąk nad swoją głową/
W środku namiotów paliło się ogniska,
przy których w mroźne wieczory
można było ogrzać swoje ręce.
/dzieci wyciągają ręce do środka,
chcąc je ogrzać przy ognisku/
Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia.
Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie,
obwieścił, że w wiosce kończą się
zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie.
Wszyscy Indianie zatem wyszli
z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.
/dzieci udają wsiadanie na konia/.
Indianie żegnają się z rodziną...
/dzieci posyłają w powietrzu
całuski we wszystkie strony/
... i wyruszają na polowanie...
/dzieci uderzają dłońmi o kolana imitując
dźwięk stukotu kopyt; można dzieci
bardziej rozruszać mówiąc,
że pokonujemy przeszkody
- podnosimy ręce wysoko do góry,
jedziemy przez błoto - lekko stukamy
dłońmi o policzki, potem przez szuwary
- pocieramy dłońmi o siebie/
... aż dotarli na miejsce!
Zeskoczyli z koni i rozglądają się
we wszystkie strony,
gdzie czai się jakiś bizon.
/pokazują ruch zsiadania
z konia i rozglądają się dookoła/
Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył,
że coś przemknęło mu przed oczyma
i wszyscy Indianie zaczęli
po cichutku skradać się w tamtym kierunku.
/dzieci udają skradanie się, stojąc w miejscu/
Udało się znaleźli bizona!
Teraz wszyscy wyciągają łuki,
naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!
/dzieci naśladują wykonywanie strzału z łuku/
Bizon upolowany! W wiosce zapanowała wielka radość.”
/dzieci skaczą z radości/
Po opowieści można zadać kilka pytań,
by sprawdzić co dzieci zapamiętały:
Jak witali się Indianie?
Jak nazywały się namioty, w których mieszkali?
Co nosił na głowie Indiański wódz?
Zabawa z pokazywaniem.
gdy pokazujemy obrazek bizona – dzieci tupią nogami,
gdy pokazujemy obrazek niedźwiedzia – masują się po brzuszkach
gdy pokazujemy cień mustanga – dzieci kląskają językami,
gdy pokazujemy tipi – dzieci kucają, a z dłoni robią daszek nad głowami,
gdy pokazujemy Indianina – wydają indiańskie okrzyki,
gdy pokazujemy orła – machają skrzydłami.
AFRYKA
Ciekawostki o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi
o różnym kolorze skóry.
Mieszkańcami znacznej większości
tego kontynentu jest ludność rasy czarnej.
Jest tam bardzo ciepło.
Hamjambo?- Jak się macie? ,
mam na imię Adisa – ten,
który nie ma wątpliwości, mieszkam
w Kenii na kontynencie afrykańskim.
Zabawa przy piosence „Dżungla”
https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ
GRENLANDIA –
Qanoori- Jak się macie Mam na imię Anaruk.
Mieszkam na wyspie Grenlandia. Jest tutaj bardzo zimno.
W przeszłości upowszechniła się nazwa Eskimosi,
obecnie uważana przez wiele osób na Grenlandii
i w Kanadzie za obraźliwą, gdyż uważa się,
że termin ten wywodzi się od wyrażenia
„zjadacze surowego mięsa”.
Natomiast w językach Inuitów słowo inuk
znaczy osoba, natomiast inuit – ludzie.
Inuici- żyją w rejonie Bieguna Północnego.
Dawniej Ubierali się w kurtki,
spodnie uszyte z foczej skóry,
które doskonale chroniły przed zimnem i wiatrem.
Tam gdzie mieszkają Innuici,
lody nie topnieją przez większą część roku,
dlatego poruszają się oni głównie
skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.
JAPONIA - AZJA
Kon'nichiwa – witam. Mam na imię Kiem-an-fu, mieszkam w Japonii, to wyspa.
Leży daleko na wschodzie Azji.
Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni,
gdyż niemal w całym państwie możemy
spotkać mnóstwo tych drzew.
Japonia zwana jest również
Krajem Wschodzącego Słońca.
Japończycy słyną na świecie
z wielu pięknych tradycji.
W czasie świąt i uroczystości
zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona,
które przypominają szlafroki.
Spotykając się na wspólnych posiłkach,
klęczą wokół niskiego stołu,
a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.
Zabawa ruchowa "Zygzak" -
Do zobaczenia.