Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Wakacji nadszedł czas.

Wakacji nadszedł czas.

 

 

 

  1. Gimnastyka w domu i w przedszkolu– zabawa ruchowa z elementem bieżnym:

https://youtu.be/yPHeSAx9QCc?t=76

 

  1. Wakacyjna gimnastyka:

 

Przywitanie stóp – dziecko siedzi naprzeciwko rodzica z nogami ugiętymi. Podnosi jedną nogę i wita się z nogą rodzica (dotykają się wewnętrznymi stronami stóp). Gdy mają połączone obie stopy to robią wspólny rowerek.

 

Wiatraczek – dziecko siedzi na podłodze w lekkim rozkroku. Wyprostowanymi rękami wykonuje obroty: do przodu, do tyłu, naprzemiennie.

 

Pociągi – dziecko chodzi w różnym rytmie po pokoju udając pociąg – przy okazji wydaje odgłosy dźwiękonaśladowcze udające pociąg – uuuu, ciuch ciuch, itd.

 

  1. Światełko w tunelu – zabawa ruchowa.

 

Rodzic zasłania okna, aby w pokoju było ciemno. Zapala latarkę i kieruje światło w różne miejsca na podłodze. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze przemieszczanie się w kierunku świetlnego punktu. Na koniec zabawy Rodzic wyjaśnia znaczenie powiedzenia „światełko w tunelu”: Światełko w tunelu pokazuje wyjście, drogę, kierunek, w którym powinniśmy iść. Podczas ciemnej nocy i sztormu takim światełkiem może być światło latarni morskiej. Światełkiem w tunelu nazywamy też coś, co przynosi nadzieję na lepszą przyszłość, na wyjście z ciężkiej sytuacji, np. na pokonanie choroby.

 

 

  1. Tak czy nie – zasady bezpiecznych wakacji – pogadanka na temat zasad bezpieczeństwa, rozwijanie myślenia.

 

Rodzic podaje zdania opisujące różne zachowania podczas wakacji, a dziecko odpowiada „tak” – jeśli zdanie opisuje prawidłowe zachowanie i „nie” – jeśli nieprawidłowe. Każde omawiane zdanie można z dzieckiem przedyskutować, spytać o ich osobiste doświadczenia, poprosić o rady dla innych osób, które wybierają się na wakacje.

 

Propozycje zdań:

 

Skórę smarujemy kremem z filtrem. Tak czy nie?

Na górskie szlaki wybieramy się w klapkach. Tak czy nie? Na wycieczkę łodzią lub kajakiem zakładamy kapok. Tak czy nie?

Możemy zostawić bagaż bez opieki w dowolnym miejscu. Tak czy nie?

W czasie burzy chronimy się pod drzewem. Tak czy nie?

Kąpiemy się tylko na wydzielonych, strzeżonych kąpieliskach? Tak czy nie?

Odmawiamy, gdy nieznajoma osoba chce nas czymś poczęstować. Tak czy nie?

Gdy jest bardzo gorąco, wchodzimy szybko do zimnej wody? Tak czy nie?

W górach chodzimy tylko po wyznaczonych szlakach. Tak czy nie?

W słoneczny dzień nosimy nakrycie głowy. Tak czy nie?

Do jazdy na rowerze zakładamy kask. Tak czy nie?

W upalne dni pijemy dużo wody. Tak czy nie?

Po pikniku w lesie zostawiamy śmieci na trawie. Tak czy nie?

 

  1. Bezpieczeństwo w górach - Bezpieczne wakacje # 2

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

  1. Latarnia – rozmowa na podstawie tekstu opowiadania W. Widłaka, wdrażanie do uważnego słuchania.

 

Rodzic czyta opowiadanie.

 

Latarnia

 

Dzień dobry, nazywam się Wesoły Ryjek. Dziś rano tata powiedział:

Ryjku, wybierzemy się na latarnię morską.

A przynajmniej tak to zrozumiałem.

Nie wiedziałem, tato, że są specjalne morskie latarki – powiedziałem. – A po co? A są jakieś specjalne górskie? Albo jeziorskie… jeziorne… jeziorowe? W czym się różnią? Czy mają…

Miałem bardzo wiele pytań, ale tata zamachnął rękami tak jak wtedy, kiedy obok nas latała osa.

Ryjku, to nie latarka, tylko latarnia – powiedział. – Latarnia morska jest duża i trzeba się na nią wdrapać. Zresztą sam zobaczysz.

No więc zapytałem jeszcze tylko, czy możemy zabrać ze sobą mojego żółwia przytulankę, żeby on też zobaczył tę duża latarnię, na którą trzeba się wdrapać. Tata się zgodził i więcej już o nic nie pytałem, choć byłem bardzo ciekaw.

Do latarni trzeba było dojechać, a potem dojść przez las, a potem trochę się wdrapywać pod górkę.

Tato, daleko jeszcze? – zapytałem. – Bo mój żółw już by chciał dojść.

Powiedz żółwiowi, że już całkiem blisko – powiedział tata, a ja się zdziwiłem, bo oprócz drzew nie widziałem przed sobą nic dużego, na co można by się wdrapać.

Wtedy przed nami nagle się coś pojawiło. Jakby dom z cegły, tylko okrągły.

Spójrz w górę – powiedział tata.

Spojrzałem. Latarnia była rzeczywiście wielka. Wyglądała trochę jak ogromny komin, a trochę jak wieża na zamku, który kiedyś zwiedzaliśmy.

A gdzie ta latarnia ma żarówkę? – zapytałem.

I wtedy właśnie się okazało, że do żarówki trzeba się wdrapać na górę. Szliśmy i szliśmy po schodach, które ciągle się kręciły i nie mogły przestać, aż mnie też się zaczęło kręcić w głowie. Na szczęście tata wziął mnie wtedy na ręce i wszystko się odkręciło, tak jak trzeba. Tak to już jest z moim tatą.

A na górze sam nie wiem, co było ciekawsze – wielka żarówka (co prawda zgaszona, bo był dzień), czy widok z malutkich okienek.

Widzisz morze, Ryjku? – pytał tata. – A drzewa? Jest ich też całe morze. A tam gdzieś, w tamtą stronę, jest nasz dom.

Dom! – zawołałem. – Ojej, domu nie widzę.

Dziś dowiedziałem się, po co budowano latarnie morskie. Po to, żeby każdy – nawet z daleka i nawet w najgorszą burzę – mógł trafić do domu. I wiecie, co? To działa. Nie wiem dokładnie jak, ale w każdym razie my też trafiliśmy do naszego domu!

 

Źródło: Wojciech Widłak, „Latarnia” [w:] „Wesoły Ryjek i lato”, Media Rodzina, Poznań 2017

 

Rodzic zadaje pytania sprawdzające rozumienie treści:

 

Gdzie Wesoły Ryjek wypoczywał z tatą?

Dokąd tata zabrał Wesołego Ryjka?

Do czego służą latarnie morskie?

Co się znajduje na samym szczycie latarni?

Czy ktoś kiedyś wdrapał się na sam szczyt latarni?

Co było widać przez małe okienka?

 

Jeśli Rodzic ma możliwość, pokazuje zdjęcia różnych latarni i opowiada o ich funkcji.

https://www.youtube.com/watch?v=xPckLSjo7b4

https://www.youtube.com/watch?v=-JK7mJts5-I

 

  1. Ćwiczenie gimnastyczne - Latający balonik– dziecko podbija balon przez minutę i głośno liczy podbicia. Ile razy udało Ci się podbić balonik?

 

  1. Znajdź obrazek – ćwiczenia w zakresie analizy sylabowej, wykonanie zadań w „Kartach pracy”.

 

Rodzic pokazuje dziecku obrazki lub wskazuje na różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest przesylabowanie nazwy przedmiotu. Proponowane przedmioty: lalka, lina, lizak, latarnia, fale, rower, buty, koza, mewa, lody, ryba, drzewo, góra, drabina, parasol. Sylaby: „ka”, „na”, „li”, „la”, „fa”, „ro”, „ty”, „za”, „me”, „lo”, „ba”, „wo”, „ra”, „bi”, „pa”. Po wykonaniu ćwiczenia dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy” (KP4 s. 76–77)

 

  1. Piosenka– spróbujcie opowiedzieć o jakich zasadach bezpieczeństwa mowa jest w piosence:

https://youtu.be/W4RHyjQLfCM

 

  1. Latarnia morska – praca plastyczna- konstruowanie latarni z papierowych kubeczków i małych pudełek.

 

Dziecko wykonuje model latarni morskiej, sklejając ze sobą pudełka, rolki i papierowe kubeczki. Rodzic zwraca uwagę na to, aby najniżej były największe elementy, a wyżej – coraz mniejsze. Całość maluje na biało. Gdy farba wyschnie, dorysowuje czarnym flamastrem okna, drzwi i inne drobne elementy.

 

Latarnia morska z doniczek: https://www.youtube.com/watch?v=F_2Xu1CNUKA

Latarnia morska z papieru: https://www.youtube.com/watch?v=6Dv4TOzBvf8