Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Wakacyjna matematyka.

 

Wakacyjna matematyka

Przesyłka specjalna – zabawa ruchowa z elementem bieżnym.

 

Marzenia o podróżach – utrwalanie piosenki, występy na forum grupy.

Dzieci przygotowują prowizoryczną scenę i wybierają przedmiot przypominający mikrofon. Chętne dzieci śpiewają piosenkę indywidualnie lub w parach. Wszystkim występującym nauczyciel przykleja do ubrań gwiazdki.

 

Wakacyjna gimnastyka – zestaw ćwiczeń porannych.

 

Wakacyjne opowieści – zabawa rozwijająca logiczne myślenie, łączenie wyrazów na podstawie skojarzeń, układanie opowiadań.

 

Nauczyciel rozdaje dzieciom małe karteczki z prostymi wyrazami, które wszyscy wspólnie odczytują. Dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna. Na przerwę w muzyce każde dziecko szuka osoby, która ma wyraz pasujący do jego wyrazu. Dzieci siadają w parach. Nauczyciel pyta dzieci, jakie mają wyrazy i dlaczego uważają, że pasują one do siebie. Dzieci uzasadniają swój wybór. Przykładowe pary: mewa – morze, piasek – koc, lody – wafelek, słońce – chmura, rower – kask, góry – buty, butelka – woda, deszcz – parasol, wędka – ryba, latarka – jaskinia, łódka – kapok, statek – latarnia, kajak – wiosło.

Kiedy dzieci uzasadnią swój wybór, nauczyciel prosi, aby znów biegały w rytm tamburyna, a na przerwę w muzyce ustawiły się w jednym szeregu i odliczyły do pięciu. Następnie dzieci tworzą grupy: wszystkie jedynki – grupę pierwszą, wszystkie dwójki – grupę drugą itd. Zadaniem każdej z grup jest wymyślenie krótkiego wakacyjnego opowiadania, które zawierałoby wszystkie wyrazy posiadane przez dzieci z tej grupy. Nauczyciel podaje przykład historii, aby dzieciom było łatwiej ułożyć swoje. Na koniec chętne dzieci prezentują wymyślone przez siebie historie całej grupie.

Przykład opowiadania z wykorzystaniem słów: „latarnia”, „woda”, „deszcz”, „buty”, „wędka”:

Pewnego dnia, podczas wakacji wybrałam się z tatą na ryby. Tata chciał wypróbować swoją nową wędkę. Poszliśmy nad wodę bardzo wczesnym rankiem. Było jeszcze chłodno. Założyliśmy gumowe, wysokie buty na grubych podeszwach, w których można było nawet wejść do wody. Gdy byliśmy na plaży, nagle zaczęło się ściemniać. Nie wiedziałam, co się dzieje: dopiero dzień się zaczyna, a już się robi ciemno? Tata powiedział, że idzie burza. Zaczęliśmy pospiesznie iść w kierunku latarni, która była najbliższym budynkiem. Ledwo zdążyliśmy. Zaczął padać deszcz. Nie zobaczyłam, jak tata łowi ryby, ale udało mi się zwiedzić latarnię morską.

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw LXX.

  2. Rośnie –maleje – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność dodawania.

 

Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Każda grupa wybiera przedstawiciela, który losuje jeden kartonik z cyfrą (wśród kartoników są dwa zestawy z cyframi od 1 do 5). Grupy sumują liczby, a nauczyciel zapisuje wynik z lewej strony tablicy w połowie jej wysokości. W kolejnej rundzie grupy wybierają nowych przedstawicieli, którzy losują kartoniki. Wyniki ponownie są sumowane, a nauczyciel zapisuje odpowiednią liczbę na tablicy. Jeśli suma jest wyższa od poprzedniej – zapisuje

ją wyżej na tablicy, jeśli niższa – niżej. Identyczny wynik zapisuje na tej samej wysokości. Obie sumy łączy ukośną linią. Dzieci losują kartoniki do momentu, kiedy nauczyciel wpisze ostatnią sumę z prawej strony tablicy i połączy ją z poprzednią. Dzieci oglądają powstały wykres, liczą, ile razy suma cyfr na karteczkach była większa od poprzedniej (czyli ile razy rosła), ile razy była mniejsza (czyli ile razy malała), oraz ile razy była taka sama.

Środki dydaktyczne: dwa zestawy kartoników z cyframi od 1 do 5

  1. Matematyka z obręczami – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność liczenia, rozwiązywanie zadań w „Kartach pracy”.

Dzieci siadają na podłodze, każde kładzie przed sobą obręcz. Nauczyciel rozdaje karteczki z liczbami od 1 do 10 i liczmany (po jednej karteczce i dziesięć liczmanów dla każdego dziecka). Dzieci układają w środku obręczy tyle liczmanów, ile wskazuje ich liczba, resztę pozostawiają na zewnątrz obręczy. Gdy wszyscy są gotowi, zabierają karteczki i zamieniają się miejscami – każdy musi usiąść przy innej obręczy. Dzieci przeliczają liczmany w nowej obręczy, porównują tę liczbę z liczbą zapisaną na kartce i oceniają, czy muszą odjąć, czy dodać liczmany, aby liczby się zgadzały. Zamianę miejsc można powtarzać dopóki dzieci są zainteresowane liczeniem. Po skończonej zabawie dzieci rozwiązują zadania w „Kartach pracy”: wyszukują i kolorują pary takich samych liczb, rysują tyle figur, ile wskazuje wybrana przez nie liczba, oceniają, których figur jest najwięcej, a których najmniej, dokonują obliczeń na podstawie ilustracji. Po skończonej zabawie dzieci rozwiązują zadania na kartach pracy: wyszukują i kolorują pary takich samych liczb, rysują tyle figur, ile wskazuje wybrana przez nie liczba, oceniają, których figur jest najwięcej, a których najmniej, dokonują obliczeń na podstawie ilustracji.

Środki dydaktyczne: KP4 s. 80–81, kredki, dla każdego dziecka obręcz, karteczka z liczbą od 1 do 10 i 10 liczmanów

 

 

  1. Raz i dwa – zabawa ruchowa o charakterze naśladowczym.

 

Dzieci stają w kręgu. Jeden uczestnik zabawy wchodzi do środka, zakłada szarfę i głośno mówi: Raz i dwa, raz i dwa, róbcie wszyscy to, co ja i wykonuje dowolne ruchy lub gesty. Pozostałe dzieci naśladują osobę w środku.

  1. Latający balonik – zabawa zręcznościowa.

  2. Odcienie morza – mieszanie kolorów i rozcieranie plasteliny, zabawa doskonaląca siłę i sprawność dłoni, utrwalanie prawidłowego kierunku pisania.

 

Nauczyciel rozdaje dzieciom plastelinę w kolorach: niebieskim, białym, fioletowym i zielonym. Dzieci ugniatają jedną kulkę z niebieskiej plasteliny oraz po jednej kulce z połączenia niebieskiej z każdym z pozostałych kolorów. Za każdym razem więcej jest niebieskiej plasteliny a dodatek drugiego koloru jest niewielki. Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność starannego wymieszania kolorów. Gdy kulki są gotowe, dzieci porównują ich odcienie. Następnie rozcierają każdą kulkę na kawałku tektury. Za każdym razem kierują ruch od lewej do prawej strony. Różne kolory niebieskiego łączą się i nachodzą na siebie. Gdy plastelina jest równomiernie roztarta na całej tekturce i pokrywa ją cienką warstwą, dzieci rysują w niej fale za pomocą wykałaczki, pamiętając o rysowaniu od lewej do prawej strony.

Środki dydaktyczne: niewielka prostokątna tekturka dla każdego dziecka, plastelina, wykałaczki

 

  1. Klasy – zabawa ruchowa z elementem skoku.

 

Dzieci samodzielnie projektują i rysują klasy, zapisują cyfry, wybierają przedmiot do rzucania i określają sposób skakania.

Środki dydaktyczne: kreda, przedmiot do rzucania