Tematyka Tygodniowa – Jestem Kulturalny
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Dobrym Zachowaniu,
czy też „Dobrych Manierach”.
Nauka dobrego zachowania - dobrych manier
- to długi proces, który wymaga czasu, cierpliwości i powtarzalności.
Wiąże się z wytrwałością i ciągłymi ćwiczeniami.
Dotyczy wielu sfer nie tylko używania zwrotów grzecznościowych,
ale nauczenie dziecka kulturalnego jedzenia i właściwego
zachowania przy stole, odpowiedniego zachowania
w środkach komunikacji publicznej, w miejscach publicznych,
w czasie wizyt rodzinnych, szacunku dla osób starszych
i niepełnosprawnych itd.
O tych zasadach należy dziecku przypominać,
tłumaczyć i po prostu wymagać.
„Kultura przy stole” – poniedziałek - 12.04.2021 r.
Powitanka – zabawa muzyczno- ruchowa
Dobre przykłady – zabawa dydaktyczna.
Poznanie zasad kulturalnego zachowania się w różnych miejscach publicznych.
Istnieją w naszym języku słowa, które powinny być ciągle używane.
Słowa te stanowią klucz do ludzi, otwierają – można by rzec – pierwsze drzwi.
Używanie ich powoduje,
że jesteśmy także grzecznie traktowani.
Mowa służy człowiekowi do porozumiewania się,
mowa grzeczna pozwala porozumieć się szybciej.
Te słowa to: dzień dobry, do widzenia, proszę,
dziękuję, przepraszam, przykro mi.
„Dzień dobry” mówimy do sprzedawców,
pacjentów w poczekalni, pasażerów w przedziale,
wszędzie, gdzie wchodzimy i spotykamy ludzi
(z wyjątkiem komunikacji miejskiej).
Dzień dobry mówimy do sąsiadów, znajomych, rodziców naszych kolegów, nauczycieli.
Wątpliwości – mówić czy nie – rozstrzygamy zawsze na korzyść „Dzień dobry”.
Nigdy nie zaszkodzi, nic nie kosztuje.
Wśród rówieśników zamiast „dzień dobry” używa się zwrotów: cześć, hej, w zależności od mody.
„Do widzenia” stanowi ciąg dalszy „dzień dobry”.
Skoro przywitaliśmy się, trzeba się pożegnać.
Możemy do rówieśników mówić: cześć, hej, pa, bywaj, trzymaj się.
„Proszę” jest to słowo o wielu znaczeniach.
Oznacza nie tylko prośbę: proszę o to lub tamto.
Używa się też „proszę” w sensie „słucham”, w sensie „zapraszam”.
„Proszę” mówimy przepuszczając w drzwiach lub na schodach,
podając coś, pomagając w czymś, ustępując miejsca.
Kolejne czarodziejskie słowo brzmi: „dziękuję”.
Dziękuję wyraża fakt, że doceniamy, rozumiemy,
że ktoś się dla nas wysilił, włożył wiele serca, starał się.
Wszelkie dziękuję, że zrobiłaś, pamiętałaś,
wyszukałaś, przyszyłaś, powtórzyłaś.
„Dziękuję” jest też w stałym użyciu w kontaktach z nieznajomymi,
„dziękuję” kończy rozmowy urzędowe.
Uwaga: odpowiedzią na „dziękuję” wcale nie jest „proszę”.
Odpowiedzią na „dziękuję” jest najczęściej także
„dziękuję” lub: „ależ to drobiazg”, „nie ma o czym mówić”,
„cieszę się, że się podoba”, „dobrze, że się przydało”, „o, to żaden kłopot”.
„Przepraszam” nie jest tylko słowem dla tych, którzy czują się winni.
„Przepraszam” nic nie kosztuje, a dowodzi, że zauważamy tych,
którym mimo woli, niechcący lub z konieczności
sprawiliśmy kłopot, przykrość, niewygodę.
„Przepraszam” jest wstępem do pytań, które zadajemy,
gdy przerywamy komuś pracę, zadumę, zabawę itp..
Do tych wszystkich grzecznościowych zwrotów konieczny jest uśmiech.
Uśmiech można zrozumieć w każdym języku. Rozjaśnia twarz i dodaje jej ciepła.
„Dzień dobry i do widzenia
- to są słowa dżentelmena”
Chcecie wiedzieć, co to znaczy być dżentelmenem?
Dżentelmen- wszędzie mile jest widziany.
Dżentelmen - nie przełazi przez płoty.
Dżentelmen - przed pracą się nie wzdraga,
Dżentelmen - tam, gdzie może, to pomaga.
Dżentelmen - ustępuje miejsca babci,
Dżentelmen - gra z siostrzyczką w „koci łapci”.
Dżentelmen - pierwszy kłania się znajomym,
Dżentelmen - nie jest psotny i łakomy.
Dżentelmen - mówi „proszę” i „dziękuję”
Dżentelmen - wciąż się dobrze zachowuje!
Tak powinien zachowywać się prawdziwy dżentelmen.
Mamy nadzieję, a raczej jesteśmy pewni, że wielu jest takich w naszym przedszkolu.
Kwoka – wiersz J. Brzechwy. Rozmowa na temat wiersza.
Kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym osobistej.
Z kulturą przy stole film edukacyjny
W restauracji - film edukacyjny
6 latki: Karty Pracy 4 s. 8 - poznanie zawodów związanych z kinem; czytanie globalne
Czytam i Piszę s. 63 - odkodowywanie informacji, pisanie liter w liniaturze
i zdania po śladzie i w odbiciu lustrzanym, kolorowanie.
5 latki: Karta Pracy 4 s. 7-8. Wycinanie obrazków,
układanie historyjki obrazkowej, wypowiedzi słowne.
Przewidywanie następstwa wydarzeń.
Praca Zeszyt Grafomotoryczny – ZG s. 63.
– ćwiczenia grafomotoryczne, rozwijanie małej motoryki.
Zabawa ruchowa - Gimnastyka Smyka
Dziękuję i do jutra)