KWIECIEŃ 14.04. – 17.04.2020
Propozycje zabaw z dzieckiem w domu.
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zjawiskach pogodowych.
Tematyka kompleksowa (tygodniowa)
– „Zabawy na każdą pogodę”.
1.Wtorek 14.04. 2020 - „Co to jest pogoda?”
Zabawa dydaktyczna
„Jaki to kolor?”-rozpoznawanie i nazywanie kolorów na różnych przedmiotach w swoim otoczeniu.
„Dotknij czegoś w kolorze….” – doskonalenie znajomości kolorów i orientacji w przestrzeni.
Dziecko spaceruje swobodnie po pokoju, na hasło
I tak postępujemy z kolejnym kolorem…czerwony, żółty, zielony itd.
- Zabawa ruchowa „Wiosenne przebudzenie”
dziecko powoli przemieszcza się po pokoju,
trzymając na głowie plastikowy przedmiot,
tak aby nie spadł; następnie zamieniamy się w „rzeźbę”,
inaczej „Marmurki” – dziecko biega na paluszkach na hasło „figurki – marmurki”
– zatrzymuje się i staje nieruchomo przybierając dowolną pozę,
a dla utrudnienia możemy powiedzieć, aby stanęło na jednej nodze i policzyło do 3.
– (ćwiczenie wyprostne i równowagi).
„Wiosenne przebudzenie”– dziecko siada w siadzie skrzyżnym na dywanie
z tułowiem pochylonym do przodu, trzymając przedmiot plastikowy
nad głową z wyprostowanymi rękami.
Na hasło „Kwiatki rosną” – dziecko powoli prostuje tułów
i wyciąga ręce z przedmiotem jak najwyżej w górę.
Na hasło „kwiatki więdną” lub „idą spać”- dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.
„Jaka będzie pogoda?” – rozmowa na temat prognozy pogody,
„Kalendarz pogody” - wykonanie kalendarza pogody – uczenie się symboli pogody
Obrazy pogody – praca z obrazkiem https://www.youtube.com/watch?v=ix4bsJhMjEM
- zabawa ruchowa: poskacz z żabkami - Piosenka „My jesteśmy żabki”
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
– zabawa słuchowa, rozpoznawanie
i odczytywanie sygnałów dźwiękowych.
- Muzyka natury– zabawa słuchowa – utrwalenie,
- Powtórzenie i utrwalenie: - „Obrazy pogody” – praca z obrazkiem ; https://www.youtube.com/watch?v=ix4bsJhMjEM
- zabawa ruchowa: poskacz z żabkami - Piosenka „My jesteśmy żabki”
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
„Jesteśmy badaczami pogody” – uzupełnienie kalendarza pogodowego z wczorajszego dnia.
Zabawa słowna „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”
– wytłumaczenie przysłowia, dzieci potarzają przysłowie wymawiając
z różną intonacja głosu (raz cicho, raz głośno, raz szeptem...).
Wytłumaczenie, że np. rano może padać deszcz,
w południe sypać śnieg, a po południu zaświeci słońce,
a po południu znowu się zachmurzy i może wiać silny wiatr.
Bajka - https://www.youtube.com/watch?v=UYcc84Ne27Y
Zagadki
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
-Jaka to pierzynka biała, nie z pierza,
ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz,
że gdy jest ciemna,
Będzie z niej padał deszcz.
(chmura)
- Nie deszcz i nie grad,
pada z nieba, bieli świat.
- Biały jest jak mąka, albo drobna kasza
Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza.
(śnieg)
- Co to jest odgadnij! Pada z chmury na dół.
Jest tylko na dworze. Suchy być nie może! (deszcz)
- Szumi, gwiżdże, czasem gna.
Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie.
Po co? Za co? Kto go wie? (wiatr) .
Doskonale!!!
A na koniec zaśpiewaj razem rybką „plum, plum…” słowa dźwiękonaśladowcze
Wspaniale!!! i do zobaczenia za tydzień!
Poniżej zadania dla chętnych dzieci!
Pokoloruj wg wzoru:
Wytnij obrazki z prawej i uzupełnij tabelkę. Dopasuj wg kształtu i koloru.
Inne propozycje podobnych zabaw:
http://wytenteguj.pl/dla-dzieci-dopasowywanie-kolorow-i-ksztaltow/