Zobacz, mamo! – środa 27.05.2020
Stoimy na dywanie i naśladujemy
ruchem tekst rymowanki:
Rączki wysoko podnosimy…
Na jednej nodze stoimy…
Teraz na boki się pochylamy…
Rączkami machamy i wszystkich witamy!
Co ofiarować rodzicom? – rozmowa kierowana.
Dzieci z rodzicami wspólnie zastanawiają się,
jakie prezenty lubią otrzymywać,
czy prezentami mogą być wyłącznie rzeczy kupione,
czy można ofiarować też coś, co się wykonało samemu,
to może też być coś niematerialnego,
np. wiersz, piosenkę, taniec.
Dzieci wspólnie zastanawiają się,
jakie prezenty chcieliby otrzymać rodzice.
Walc kwiatów – improwizacja ruchowa z chustkami.
https://www.youtube.com/watch?v=mcGTrMEFowg
Zobacz, mamo! – opowiadanie Magdaleny Ledwoń
Zobacz mamo!
Króliczek namalował obrazek.
„Jest taki piękny jak moja mama”
– pomyślał i natychmiast postanowił pokazać go mamie.
Zabrał malowidło ze stolika i pokicał do kuchni,
gdzie mama przygotowywała
na podwieczorek ciasto marchewkowe.
„Mamo, mamo zobacz!
Ten obrazek namalowałem dla ciebie!”
– krzyczał już z korytarza.
Mama odwróciła się i rzuciła okiem na dzieło synka.
„Piękny – powiedziała – co się na nim znajduje?”
„Ogródek. Z kwiatami. Taki jak twój”
– dopowiedział dumny ze swego dzieła króliczek.
Królicza mama uśmiechnęła się.
A Króliczek przypomniał sobie,
że w ogrodzie, tuż obok kapusty,
rosną piękne kwiaty, które mama zasadziła wiosną.
Może z nich zrobić wspaniały bukiet.
Wypadł z domu niczym strzała,
zanim mama zdążyła kiwnąć głową,
że zgadza się na jego wyjście na dwór.
Po chwili Króliczek wpadł do kuchni
niosąc pełne naręcza kwiatów.
„Mamo, mamo zobacz!
Te kwiaty są dla ciebie”.
Mama odwróciła się do synka,
a na jej twarzy widać było zmieszanie.
Nie wiedziała, czy dziękować mu za prezent,
czy nakrzyczeć na niego za błoto na dywanie,
które przyniósł na łapkach
z ogródka i za wyrwanie
jej ulubionych konwalii,
wprost z rabatki przed domem.
Ale Króliczek,
nie zwracając uwagi na minę mamusi,
podbiegł do zlewu, napełnił wodą słoik,
który mama włożyła do zmywarki
i dał do niego kwiaty.
„Mamo, mamo zobacz, jaki jestem szybki”
zdążył jeszcze krzyknąć zanim wypadł
z domu z powrotem na podwórko.
A mama?
A mama zobaczyła swoje
ulubione kwiaty wciśnięte niedbale
w brudny słoik po marynowanej marchewce
z dzisiejszego obiadu,
błoto z ogródka na podłodze, plamy z farb
w przedpokoju, które spłynęły
z Króliczkowego obrazka,
gdy niósł go do kuchni. Nie mówiąc już o tym,
że zobaczyła w pokoju synka rozrzucone
na stoliku plakatówki i pędzle,
a w ogrodzie podeptaną rabatkę z konwaliami.
„Króliczku, synku, zobacz!” – zawołała mama,
gdy tylko otrząsnęła się z szoku.
„ A co?” – synek strzygnął
długimi uszami i nasłuchiwał
z drugiego końca ogrodu.
„ Pokażę ci, jaką zrobiłeś mi niespodziankę”
– odpowiedziała mamusia.
A wy jak myślicie,
czy ta niespodzianka sprawiła mamusi
Króliczka radość?
Kochane Dzieci na podstawie
wysłuchanego opowiadania
odpowiedzcie na następujące pytania:
- Dlaczego mamusia nie ucieszyła się
z niespodzianek przygotowanych dla niej przez synka?
- Co Króliczek powinien zrobić,
żeby mama cieszyła się jednak z prezentu,
który od niego dostała?
-Zastanówcie się drogie Dzieci ,
czy Wam też czasami zdarza się zrobić coś,
co zamiast ucieszyć mamę, sprawia jej przykrość.
- Jak myślicie dlaczego tak się dzieje
(bo np. jesteśmy nieuważni,
przysparzamy mamie pracy) i co należy wtedy zrobić
( np. przeprosić, porozmawiać,
przytulić się, pomóc w sprzątaniu).
Na pewno mamusia w swojej garderobie
posiada chustę lub apaszkę ,
więc poproście ją o wyciągnięcie jej
i zabawcie się wspólnie
w zabawę Mamo,pomogę ci!
Usiądźcie wygodnie na dywanie i zaczynamy zabawę.
Rodzic z wykorzystaniem chusty,
opowiada, jakie czynności
może wykonywać dziecko,
żeby pomóc mamie, np.:
Trzepiemy dywany – szybkie falowanie chustą;
Rozkładamy obrus na stole
– delikatne wachlowanie chustą w górę i w dół;
Odkładamy zabawki na miejsce
– zamienianie się miejscami
(dziecko przechodzi pod chustą);
Nie depczemy po mokrej podłodze
– dziecko maszeruje po obwodzie chusty,
stara się nie zboczyć w stronę środka chusty;
Następnie zapraszam do zabawy pt.
” Co by było, gdyby…” ,
która rozwija umiejętność przewidywania
konsekwencji swoich działań.
Rodzicu zaprezentuj dziecku zabawkę
lub kukiełkę najlepiej królika i powiedz mu,
że Króliczek chce pomagać swojej mamusi ,
ale nie wie, jak.
Rodzic może wcielić się w rolę tej postaci
(może zmienić głos i animować zabawkę)
wymienia różne sytuacje z życia króliczej rodziny.
Zadaniem dziecka jest wyjaśnienie królikowi ,
co się stanie, kiedy takie wydarzenie zaistnieje
i jak powinien się zachować,
np.: Razem z mamą wieszam pranie
na sznurku w ogródku.
Co by było, gdybym upuścił skarpetkę na ziemię?
Pomagam mamie wyjąć kubki
ze zmywarki i włożyć je do szafki.
Co by było, gdybym upuścił przez nieuwagę kubek?
Wracam do domu po całym dniu spędzonym
w marchewkowym przedszkolu.
Za mną idzie mama i niesie ciężkie zakupy.
Co się stanie , jeśli zostawię buty na środku norki?
(pomysły mogą być rózne)...
Warto zachęcić dziecko do udzielania rad królikowi,
aby mogło określić, jakie zachowania należy podjąć,
żeby uniknąć szkody lub zniwelować skutki danego zdarzenia.
Na zakończenie zapraszam do poćwiczenia rączki
i wykonania ćwiczeńgrafomotorycznych.
http://bystredziecko.pl/cwiczenia-grafomotoryczne-folkowe-kwiatki/
”Dziękuję Mamo, Dziękuję Tato”-https://youtu.be/j09kDRPi3tE