Spędzam miło czas w domu
c.d. zabaw
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z pomysłów na zabawy, które umilą czas i ułatwią harmonijny rozwój dziecka.
„Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.).
Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą.
Dla młodszych dzieci możesz przygotować ścieżkę z taśmy malarskiej (nie suwa się po podłodze i łatwo ją usunąć).
Dzięki zabawie dziecko będzie ćwiczyło sprawność, koordynację ruchową i równowagę.
„Magiczna masa” ‒ przygotuj miskę, mąkę ziemniaczaną i kubeczek z wodą.
Daj wszystkie produkty dziecku i zachęć,
aby do miski wsypało mąkę, a następnie stopniowo dodawało wodę.
W zależności od proporcji masa będzie sypka, lepiąca lub półpłynna.
Do masy możesz dodać barwniki (najlepiej naturalne), olejki zapachowe oraz elementy,
które zmienią strukturę masy, np. groch, kaszę.
W masie możesz ukryć przedmiot (np. małą zabawkę) i poprosić dziecko o jej odszukanie.
Zabawa jest zachętą do eksperymentowania, wpływa na rozwój wielozmysłowy dziecka.
Usprawnia mięśnie dłoni, dzięki czemu przygotowuje ręce do pisania.
„Puzzle z gazety”
– przygotuj stare czasopismo z ilustracjami, nożyczki, klej i kartki z bloku.
Potnij wybraną stronę z czasopisma na części (liczba elementów zależy od możliwości dziecka),
zachęć dziecko do ich złożenia i naklejenia całej ilustracji na kartce z bloku.
Możesz ciąć kolejne strony w coraz bardziej skomplikowany sposób
(pod względem liczby elementów i ich kształtu),
starszym dzieciom możesz utrudnić zabawę – zmieszać elementy z dwóch ilustracji,
a także poprosić, aby same cięły strony.
Zabawa kształtuje spostrzegawczość i logiczne myślenie,
dzięki czemu przygotowuje do nauki czytania.
Naklejanie elementów ilustracji na kartce z bloku oraz samodzielnie cięcie ilustracji
(w wypadku starszych dzieci) rozwija sprawność rąk,
dzięki czemu rączki będą przygotowane do nauki pisania.
„Wielkie pranie”
– zaproś dziecko do pomocy w układaniu prania – poproś, aby odszukało i połączyło w pary takie same skarpetki.
Zachęć dzieci do ich przeliczania, segregowania (skarpetki poszczególnych członków rodziny),
porównywania, kto ma ich więcej, a kto mniej.
Podczas zabawy dzieci będą ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętności matematyczne.
„Na budowie” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju.
Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju.
Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie,
ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp.
Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.
Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka
oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną.
Miłej zabawy!
Przygotowały: Agnieszka Herbeć
Alicja Rygiel