Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

„Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza”

„Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza”

wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
dbałość o zdrowie własne i innych członków rodziny i społeczności przedszkolnej;
kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie;
rozwijanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa.

1. Wskocz do hula – hoop ( lub pętli ze skakanki)– zabawa ruchowa.
Rodzic rozkłada w pokoju obręcz lub skakankę.
Dziecko biega. Na jedno klaśnięcie wskakuje do obręczy na jednej nodze.
Na dwa klaśnięcia – wskakuje do obręczy obunóż.
Na trzy – wskakuje do obręczy obunóż bokiem.

 

2. Domowa apteczka – oglądanie i rozpoznawanie przedmiotów związanych
z chorowaniem i leczeniem, rozmowa kierowana.
Rodzic pokazuje dziecku przedmioty związane z chorowaniem i leczeniem: bandaże,
termometry, butelki po syropach, plastry itp.
Dziecko podaje swoje skojarzenia związane z przedmiotami, dzieli się swoimi doświadczeniami.
Następnie omawiają wszystkie przedmioty.


Przykładowe pytania:
Co to jest?
Do czego służy?
Kiedy potrzebujemy zgromadzonych tu rzeczy?
Jak się nazywa miejsce, gdzie przechowuje się te rzeczy?
Czy dzieci mogą samodzielnie zaglądać do apteczki i brać z niej leki lub inne przedmioty?
Rodzic tak kieruje rozmową, by dziecko samo doszło do wniosku,
że nie może samodzielnie korzystać z apteczki ani zażywać leków.


 

3. Kącik lekarski – zorganizowanie kącika tematycznego.
Rodzic proponuje dziecku urządzenie w wyznaczonym zakątku pokoju kącika tematycznego
– medyczno – lekarskiego. Dziecko angażuje się w aranżację, ustawia meble: leżankę,
stolik i krzesełko oraz potrzebne akcesoria.
Do zabawy można wykorzystać gotowy zestaw typu „mały lekarz”,
jak również bezpieczne przedmioty typu: gaziki, bandaże, Hula – hoop,
butelki po syropach, plastry, gaziki zestaw „mały lekarz” lub bandaże,
gaziki, plastry, strzykawki bez igieł, butelki po syropach itp.

Zabawa ruchowa: „Dzieci w domkach – dzieci na spacer”

– zabawa orientacyjno – porządkowa;


4. Szczotka, pasta, kubek... – osłuchanie z piosenką, omówienie jej treści i budowy.
Rodzic zadaje pytania
- O czym opowiada piosenka?
Z ilu zwrotek składa się piosenka?
Jakie słowa piosenki się powtarzają? (refren) \
https://www.youtube.com/watch?v=hw3uYkD9S9I&ab_channel=KrecikAchJoooooooooo

 

 


 

5. Kamil u dentysty – historyjka obrazkowa.
Dziecko siedząc w wygodnej pozycji ogląda razem z rodzicem obrazki i je omawia.
- Popatrz na obrazki.


- Na pierwszym obrazku jest Kamil. Kamil siedzi na ławce w poczekalni u dentysty
( pokaż który obrazek jest pierwszy a który drugi?).
Trzyma rączkę na buzi, – dlaczego? O czym myśli Kamil?
- Popatrz na trzeci obrazek (pokaż który to obrazek?). Dokąd idzie Kamil?
- Teraz popatrz na kolejny obrazek, (pokaż czwarty obrazek).
Gdzie siedzi Kamil? Jak nazywa się ta pani? Czy pani stomatolog leczy ząbki Kamilowi?
Opowiedz historyjkę o wizycie Kamila u dentysty.
Rodzic zachęca do swobodnych wypowiedzi na temat wizyty u dentysty
w odwołaniu do obrazków oraz własnych doświadczeń dziecka.



6. Przypomnienie techniki mycia zębów.
Rodzic zabiera dziecko do łazienki i podaje szczoteczkę.
Demonstruje prawidłową technikę mycia zębów.


Dziecko szczoteczką bez pasty naśladuje ruchy rodzica, stosując się do słownych poleceń:
- Należy umieścić włoski szczoteczki wzdłuż linii dziąseł.
Włoski powinny dotykać zarówno powierzchni zęba, jak i dziąsła.
Poruszamy szczoteczką na przemian do przodu i do tyłu,
wzdłuż wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni zęba,
używając „wymiatającego ruchu” od dziąseł w górę.
Oczyszczamy w ten sposób całą powierzchnię zęba.
Przykładając włoski szczoteczki do górnych powierzchni(gryzących) tylnych zębów
, szczotkujemy posuwistym ruchem w przód i w tył. Szczotkujemy również język,
zaczynając od tyłu aż do przodu, aby usunąć nieprzyjemny zapach wytwarzany przez bakterie.
Po ćwiczeniu dziecko samodzielnie myje zęby.


 

7. Co lubią zdrowe zęby? - wspólne rozważania.
Prezentacja zdrowego i chorego zęba.
Wspólne z dzieckiem układanie listy czynników korzystnych
dla zębów oraz szkodzących im (zabiegi higieniczne, dieta, itp.).

 

 

 

 

Połącz z wesołym ząbkiem zdrowe produkty, a ze smutnym ząbkiem,

produkty które mu szkodzą.


 

 

8. Zdrowy – zdrowszy – najzdrowszy – zabawa słownikowa.
Rodzic inicjuje zabawę wypowiadając ciąg przymiotników: stopniowanie regularne:
np. smaczny - smaczniejszy – najsmaczniejszy;zdrowy – zdrowszy – najzdrowszy;szybki – szybszy – najszybszy; ładny – ładniejszy – najładniejszy, stopniowanie nieregularne: np. duży – większy – największy; zły – gorszy – najgorszy; dobry – lepszy – najlepszy;

mały – mniejszy – najmniejszy, stopniowanie opisowe:
np. chory – bardziej chory – najbardziej chory; znany – bardziej znany – najbardziej znany.

Do każdego przymiotnika rodzic dodaje rzeczownik,
np. smaczny banan – smaczniejszy ananas – najsmaczniejszy melon.
Następnie zachęca dziecko do samodzielnych prób stopniowania przymiotników.

Dziękuję za uwagę, trzymajcie się cieplutko moje kochane dzieciaczki.   

                                                                      Do zobaczenia.