Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Umiejętności dziecka 6 letniego

Grupa 6 latki „Przyjaciele Kubusia”

Drodzy Rodzice! W oparciu o podstawę programową oraz własną pracę

z dziećmi na co dzień, postanowiłyśmy zapoznać Państwa z umiejętnościami,

które powinny osiągnąć Wasze dzieci w uzyskaniu gotowości szkolnej. 

Umiejętności rozwijane w przedszkolu i w domu 

ułatwiające dzieciom start w szkole!

 

Umiejętności i wiadomości społeczne dzieci:
- rozumie co mówią i czego oczekują dorośli i inne dzieci,
- przestrzega reguł, które obowiązują w grupie,
- współdziała w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
- ma nawyk mówienia: proszę, dziękuje, przepraszam, dzień dobry, do widzenia,
- zna imię i nazwisko oraz adres zamieszkania,
- potrafi spokojnie, bez lęku rozstać się z rodzicem przed wejściem do przedszkola.

Zdrowie i sprawność ruchowa:
- dba o swoje zdrowie i zaczyna się orientować w zasadach zdrowego żywienia,
- jest sprawne ruchowo na miarę swoich możliwości,
- uczestniczy w zabawach ruchowych, zabawach i grach na boisku,

sali gimnastycznej,
- stara się w miarę swoich możliwości wykonywać polecenia.

Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych:
- potrafi rozumnie zachować się w sytuacji zagrożenia

(wie, gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić),
- umie bezpiecznie poruszać się po drogach,
- powinno mieć rozeznanie, gdzie można bezpiecznie się bawić,
- zna zagrożenia płynące ze strony ludzi, zwierząt i roślin i unika ich.

Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i utrzymywanie porządku:
- samodzielnie korzysta z toalety,
- potrafi samo się ubrać, rozebrać, przebrać, 
(założyć skarpetki, rajstopy, zapiąć guziki, suwak,

„przewrócić” koszulkę, spodnie na prawą 
stronę, zawiązać sznurowadła),
- odpowiednio zachować się przy stole podczas posiłków,
- powinno dbać o rzeczy osobiste i nie narażać ich na zgubienie,
- utrzymuje porządek w swoim otoczeniu np. na biurku.

Rozwój mowy:
- ważne jest, aby usunąć wady wymowy przed pójściem do szkoły,
Jeśli dziecko ma kłopoty artykulacyjne, to mnożą się trudności w czytaniu i pisaniu,

dziecko wtedy pisze tak jak mówi.
- dziecko ma umieć zwracać się bezpośrednio do nauczyciela,
- umie regulować oddech, by mówić płynnie, niezbyt głośno,
- ważne, by dziecko potrafiło uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty

oraz formułować dłuższe logiczne wypowiedzi.

 

Gotowość do nauki czytania i pisania:
- dziecko ma orientować się na kartce papieru i rozumieć sens poleceń typu: 

zaznacz w  lewym górnym rogu kartki np. kropkę,
- zaczynać pisać, rysować szlaczki od lewej do prawej,
- rozpoznawać i zapamiętywać to, co jest na obrazkach,
- ważna jest sprawność rąk oraz współpraca ręki i oka,

potrzebna w początkowej nauce pisania, rysowania i wycinania,
- z uwagą słuchać opowiadań, baśni,

- rozmawiać o książkach, interesować się nimi,
- musi umieć układać krótkie zdania, dzielić je na wyrazy, wyrazy na sylaby,
- musi umieć wyodrębniać głoski na początku i końcu wyrazu, 
- odczytywać krótkie podpisy pod obrazkami, napisy pod szyldami.

Edukacja matematyczna:
- umie liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego,
- wyznaczać wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem

na palcach lub innych przedmiotach,
- umie ustalić równoliczność dwóch zbiorów,
- umie posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- odróżniać stronę lewą od prawej, określa kierunki i ustala

położenie przedmiotu w stosunku do własnej osoby,
- ważne by rozumiało sens pomiaru długości i orientowało się

w prostych sposobach mierzenia (krokami, stopa za stopą),
- zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodni i miesięcy w roku,

Wychowanie przez sztukę:
-wie, jak należy zachować się na uroczystościach, w kinie, teatrze,
- odgrywa role w zabawach teatralnych, przedstawieniach,
- śpiewa piosenki,
- dostrzega zmiany w muzyce i wyraża je ruchem,
- potrafi wystukać prosty rytm za pomocą klocków, instrumentów perkusyjnych,
- w skupieniu słucha muzyki w tym także poważnej,
- wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych – wykorzystuje kredki świecowe, 

ołówkowe, farby plakatowe, potrafi lepić z plasteliny, modeliny, drzeć papier,

- sprawnie i bezpiecznie posługiwać się nożyczkami,
- prawidłowo trzyma łyżkę, ołówek, pędzel,
- wznosi konstrukcje z klocków,
- tworzy kompozycje np. z materiałów przyrodniczych,
- interesuje się urządzeniami technicznymi używanymi w domu,

  próbuje zrozumieć jak działają i zachowuje ostrożność przy ich korzystaniu.

Wychowanie dla poszanowania zwierząt i roślin:
- nazywa i wyróżnia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych: pole, łąka, las,
- wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,
- potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku i wie, 

jak człowiek może je chronić i pomóc np. przetrwać zimę.

Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne:
- wymienia imiona i nazwiska bliskich z rodziny, wie gdzie pracują, 
- wie, jakiej jest narodowości, jak nazywa się jego kraj i stolica,
- zna godło i flagę państwa,
- zna hymn polski i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej.

 

W  wyniku wstępnych obserwacji w naszej grupie należy zwrócić uwagę

na rozwijanie następujących umiejętności:

- doskonalenie wypowiedzi słownych (budowanie dłuższych wypowiedzi słownych);

-  analizy i syntezy słuchowej (słuch fonematyczny – wybrzmiewanie głosek);

- dalsze doskonalenie sprawności motorycznej dłoni i palców,   

-  rozwijanie umiejętności matematycznych

- zabawy wyciszające (nabycie umiejętności relaksacyjnych).

 

Nauczycielki: Beata S. i Małgorzata S.