Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Bajeczka Logopedyczna

BAJECZKA „WIELKANOC”     

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt.

Pan Języczek postanawia upiec ciasto.

Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie)

wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu),

dodaje masło (wysuwamy język z buzi,

a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu).

Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo)

i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych).

Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami).

Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok),

obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba),

orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).

Pan Języczek robi sałatkę warzywną.

Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody),

dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje.

Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu).

Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią).

Potem rysuje na jajach wzorki:

– kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu),

kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym),

paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami),

kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).

Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust)

i już wszystko do świąt przygotowane.

Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.

Historyjka obrazkowa

Dzieci wycinają obrazki, układają je we właściwej kolejności i opowiadają historyjkę.

- Ćwiczenie słuchowe

”Zgadnij, co to za zwierzę"

Dzieci rysują po śladzie barana.. kozę. sowę, kota i Iwa.

Następnie wycinają obrazki. Przed rozpoczęciem zabawy prowadzący pyta dzieci,

jakie odgłosy wydają zwie­rzęta (baran beczy koza meczy,

kot miauczy, sowa pohukuje, lew ryczy).

Kiedy prowadzący wypowiada: beee - dzieci pokazują obrazek przedstawiający barana.

Kiedy mówi: meee - podnoszą do góry obrazek przedstawiający kozę itd.

- Ćwiczenie oddechowej "Potłuczone pisanki"

Dzieci ozdabiają pisanki wzorami i wycinają je.

Dwie z nich rozcinają wzdłuż za­znaczonych linii i składają na podłodze na stosik.

Następnie dmuchają na pisanki tak, {wdech nosem, wydech ustami),

by się „potłukły'',

- Ćwiczenie słuchowe „Kura czy góra?" (rozróżnianie głosek k i g)

Przed rozpoczęciem zabawy prowadzący pyta dzieci,

jakie głoski słyszą na początku wyrazów kura i góra.

Dzieci spacerują swobodnie po sali,

Na hasło: kura - kucają: zamieniają się w kury.

Na hasło: góra - stają na palcach i unoszą w górę ręce:

kury pokazują, jakie jajka zniosły na wielkanocne pisanki.

Prowadzący zmienia kolejność wypowiadanych wyrazów tak,

by dzieci nie przyzwyczaiły się do schematu.

- Obrazek do kolorowania „Wielkanocny koszyk"

Dzieci kolorują obrazek według własnego pomysłu.