Piątek 10.04.2020 r.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE GŁOSKĘ „CZ”
1) Przygotowanie aparatu artykulacyjnego do ćwiczeń
- ćwiczenia podnoszące sprawność aparatu mowy.
Dziecko naśladuje ruchy języka, obserwuje je w lusterku:
• wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej;
język wykonuje poziome ruchy ze skrajnej pozycji przedniej do skrajnej tylnej;
w pozycji przedniej jest wydłużony i zaostrzony (nie dotyka warg),
w pozycji tylnej — masa języka płasko leży za dolnymi zębami;
• zaginanie wysuniętego języka w kształcie łopaty możliwie najwyżej
w kierunku nosa (język ściśle przylega do górnej wargi)
• oblizywanie warg: przód języka wykonuje ruch kolisty po czerwieni warg, najpierw
w prawo, potem w lewo;
• język w kształcie łopaty układamy na wardze górnej, wciągamy go
w głąb jamy ustnej; język ślizga się po powierzchni siekaczy, dziąseł,
podniebienia twardego możliwie jak najdalej w kierunku jamy gardłowej,
a następnie w ten sam sposób powraca do pozycji wyjściowej;
• Kierowanie języka wysoko do nosa i nisko na brodę (naprzemiennie)
• Kierujemy język jak najdalej w kierunku kącików ust.
- „Zabawy z samogłoskami” – zabawa oddechowo - artykulacyjna
Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, wymawia samogłoski
przedłużając je aaa..., eee..., ooo..., uuu..., iii..., yyy...
Wymawia krótko kilkakrotnie każdą z głosek a, a, a, a, e, e, e, e, u, u, u, u, i, i, i, i, y, y.
2) Przygotowanie warg i języka do uzyskania prawidłowej artykulacji głoseki.
• Przypomnienie i demonstracja układu warg i języka przy artykulacji głoski cz.
• Naśladowanie jazdy pociągiem. Pociąg rusza:
- cza – cza - czo –czo –cza –cza –czo -czo (najpierw wolno potem oraz szybciej)
• Dziecko powtarza za rodzicem sylaby z głoską cz.
Szła po błocie czapla
do szkoły się uczyć.
I tak wciąż powtarzała
cza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-cze
czy-czy, czo–czo, czu-czu, cza-cza
Taka duża czapla
co się uczyć chciała.
3) Dziecko słucha zagadek podaje prawidłowe rozwiązanie.
Dziesięć palców ochraniają,
czasem jeden palec mają
Nie boimy się zimy,
Gdy je na ręce włożymy.
Ma ucho, ma i dziobek.
Gwiżdże na nas czasem.
Gdy w nim wrze,
To czapeczka potrząsa z hałasem.
Kto las kocha i zwierzętom
z serca dobrze życzy –
Ten pracować będzie w lesie
jako pan...............................
Co to za ptak?
Pływa po stawie
I kwacze: kwak, kwak
Barwny most na niebie
najczęściej po burzy,
Kolorami świeci i pogodę wróży.
Przy umywalce wisi,
długi, czasem biały.
Swoje miejsce ma w łazience
Wycierasz nim ręce.