Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Ćwiczenia do analizy i syntezy słuchowej

 ZABAWY I ĆWICZENIA  PRZYGOTOWUJĄCE

DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

 

możliwe do prowadzenia w domu przez Rodziców

 Zabawy ze zdaniami, wyrazami, sylabami i literami

  • śpiewamy zdania sylabami – zmiana natężenia, tempa, wysokości głosu

 próbujemy ułożyć wyrazy, a potem zdania z rozsypanek sylabowych i wyrazowych

 pokazujemy dziecku, że sylaba może się składać z różnej liczby liter

 bawimy się w „uśmiech – ryjek”: wymawiamy na przemian e-u, s – sz

  • opisujemy przedmiot przez głoskowanie – d-u-ż-y, m-a, d-ł-u-g-i , o-g-o-n itp.

  • zadajemy zagadki: zaczyna się na „k” i miauczy (kot); na „d” i jest mokry (deszcz) itp.

  • wybieramy te obrazki, których nazwa rozpoczyna się na tę samą głoskę

  • (np. jajko, jabłko, jodła, jaskółka itp.).

 

Przykłady zabaw i ćwiczeń słuchowych, wzrokowych:
Co to za słowo?” – rodzic wypowiada słowa z podziałem

na głoski, dziecko dokonuje syntezy i podaje słowo

 

Układamy słowa na daną głoskę” – rodzic wymienia słowo,

prosi aby dziecko ułożyło słowo rozpoczynające się jego drugą głoską

(np. nora – dziecko układa słowo na o)

 

Literowa kostka” – na kostce umieszczone są litery, rzucamy kostką,

odczytujemy literę i mówimy słowo zaczynające się tą literą,

dzielimy je na głoski, liczymy i układamy właściwą liczbę klocków

 

,,Litera i głoska?”– nazywanie obrazków, wyróżnianie pierwszej głoski, ostatniej,

głoskowanie nazwy, wyszukiwanie pasującego wyrazu

 

Co jest potrzebne do zabawy?”– spośród obrazków dzieci wybierają te,

które potrzebne są do zabawy, określają głoskę w nagłosie (na początku)

i układają obrazek pod kartonikiem z odpowiednią literą.

 

,,Wizytówki”– spośród wizytówek, dzieci wyszukują tą ze swoim imieniem,

układanie wizytówki z rozsypanki literowej

 

,,ZZZZZZZ” – tworzenie bajeczek, ze słowami zaczynającymi się tą samą głoską

 

Złośliwa zebra z zaczarowanego zamku zobaczyła zabawki Zuzi – zepsuła złoty zegar. Zdenerwowana, zapłakana Zuzia złośliwemu zwierzakowi zaśpiewała, zawarczała – zzzzzzzz.

 

Dokończ słowo” – rodzic mówi sylabę, a dziecko dopowiada tak, by powstało słowo

 

Pomieszane sylaby” – rodzic podaje słowa, w których są poprzestawiane sylaby, dzieci podają ich prawidłowe brzmienie (np. mek – do =domek; dy-lo = lody; ko-mle = mleko)

 

,,Sztafeta sylabowa” – tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby – mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.;

 

,,Łańcuch sylabowy” – rozpoczynamy zabawę wypowiadając dwusylabowy wyraz,

dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby.

Druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego

np: wa – ta (wata), ta – ma (tama), ma – ki (maki), ki – je (kije),

je – my (jemy), my – dło (mydło) tak aż do wyczerpania pomysłów;

 

Sylabowe zgadywanki” – losowanie obrazków np. balon, samolot, kot, parasol itp.

Głośne wypowiedzenie nazwy, dzielenie jej na sylaby, liczenie, z ilu sylab się składa

(klaskanie, tupanie, podskakiwanie)

 

Tropienie sylab” – składanie obrazka z części w całość, nazywanie,

a następnie dzielenie nazwy na sylaby

 

Zamieszczone przykłady zabaw i ćwiczeń mogą pomóc dzieciom

w opanowaniu doskonaleniu aparatu mowy i doskonaleniu analizy i syntezy słuchowej.

Pamiętamy przy tym że dla dziecka ma to być nauka poprzez zabawę,

a nie smutny obowiązek.