ZABAWY I ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE
DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
możliwe do prowadzenia w domu przez Rodziców
Zabawy ze zdaniami, wyrazami, sylabami i literami
śpiewamy zdania sylabami – zmiana natężenia, tempa, wysokości głosu
próbujemy ułożyć wyrazy, a potem zdania z rozsypanek sylabowych i wyrazowych
pokazujemy dziecku, że sylaba może się składać z różnej liczby liter
bawimy się w „uśmiech – ryjek”: wymawiamy na przemian e-u, s – sz
opisujemy przedmiot przez głoskowanie – d-u-ż-y, m-a, d-ł-u-g-i , o-g-o-n itp.
zadajemy zagadki: zaczyna się na „k” i miauczy (kot); na „d” i jest mokry (deszcz) itp.
wybieramy te obrazki, których nazwa rozpoczyna się na tę samą głoskę
(np. jajko, jabłko, jodła, jaskółka itp.).
Przykłady zabaw i ćwiczeń słuchowych, wzrokowych:
„Co to za słowo?” – rodzic wypowiada słowa z podziałem
na głoski, dziecko dokonuje syntezy i podaje słowo
„Układamy słowa na daną głoskę” – rodzic wymienia słowo,
prosi aby dziecko ułożyło słowo rozpoczynające się jego drugą głoską
(np. nora – dziecko układa słowo na o)
„Literowa kostka” – na kostce umieszczone są litery, rzucamy kostką,
odczytujemy literę i mówimy słowo zaczynające się tą literą,
dzielimy je na głoski, liczymy i układamy właściwą liczbę klocków
,,Litera i głoska?”– nazywanie obrazków, wyróżnianie pierwszej głoski, ostatniej,
głoskowanie nazwy, wyszukiwanie pasującego wyrazu
„Co jest potrzebne do zabawy?”– spośród obrazków dzieci wybierają te,
które potrzebne są do zabawy, określają głoskę w nagłosie (na początku)
i układają obrazek pod kartonikiem z odpowiednią literą.
,,Wizytówki”– spośród wizytówek, dzieci wyszukują tą ze swoim imieniem,
układanie wizytówki z rozsypanki literowej
,,ZZZZZZZ” – tworzenie bajeczek, ze słowami zaczynającymi się tą samą głoską
Złośliwa zebra z zaczarowanego zamku zobaczyła zabawki Zuzi – zepsuła złoty zegar. Zdenerwowana, zapłakana Zuzia złośliwemu zwierzakowi zaśpiewała, zawarczała – zzzzzzzz.
„Dokończ słowo” – rodzic mówi sylabę, a dziecko dopowiada tak, by powstało słowo
„Pomieszane sylaby” – rodzic podaje słowa, w których są poprzestawiane sylaby, dzieci podają ich prawidłowe brzmienie (np. mek – do =domek; dy-lo = lody; ko-mle = mleko)
,,Sztafeta sylabowa” – tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby – mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.;
,,Łańcuch sylabowy” – rozpoczynamy zabawę wypowiadając dwusylabowy wyraz,
dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby.
Druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego
np: wa – ta (wata), ta – ma (tama), ma – ki (maki), ki – je (kije),
je – my (jemy), my – dło (mydło) tak aż do wyczerpania pomysłów;
„Sylabowe zgadywanki” – losowanie obrazków np. balon, samolot, kot, parasol itp.
Głośne wypowiedzenie nazwy, dzielenie jej na sylaby, liczenie, z ilu sylab się składa
(klaskanie, tupanie, podskakiwanie)
„Tropienie sylab” – składanie obrazka z części w całość, nazywanie,
a następnie dzielenie nazwy na sylaby
Zamieszczone przykłady zabaw i ćwiczeń mogą pomóc dzieciom
w opanowaniu doskonaleniu aparatu mowy i doskonaleniu analizy i syntezy słuchowej.
Pamiętamy przy tym że dla dziecka ma to być nauka poprzez zabawę,
a nie smutny obowiązek.