Środa: 20. 05. 2020
Temat: Jest tyle ciekawych zawodów na świecie.
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie zajęć i sprawdzenie obecności;
2. Nauczyciel zadaje dzieciom zagadkę i prosi je
by spróbowały zgadnąć, o jakim zawodzie będą dziś zajęcia.
„W dzień i w nocy pracuje,
chorym leki przepisuje.” (lekarz)
3. Zabawa „Zdrowy chory”
Dzieci biegają po sali. Nauczyciel gra
albo na tamburynie albo na bębenku.
Gdy nauczyciel gra na tamburynie,
dzieci zachowują się jak „zdrowe” chodzą wyprostowane,
uśmiechnięte. Gdy nauczyciel gra
na bębenku dzieci udają „chore”
- chodzą przygarbione, kaszlą, mają smutne miny.
4. Nauczyciel prezentuje dzieciom wiersz M. Terlikowskiej
pod tytułem „U pana doktora”
„Przed drzwiami pana doktora
czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek
Marek skaleczył paluszek.
Dorotka także jest chora,
bo bardzo kaszle od wczoraj.
Małgosię wciąż boli głowa
Lalka także nie jest zdrowa.
Wchodzi Pawełek. No śmiało!
Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz –dwa,
Pokazać język, powiedzieć a-a-a.
Oddychać, stanąć na wadze,
potrzymać termometr –i już .
Więc płakać nikomu nie radzę-
Chyba, że jesteś tchórz.
Pan doktor zna różne sposoby,
żeby przepędzić choroby,
-przepiszę ci proszki, Pawełku,
różowe w niebieskim pudełku.
Pan doktor smaruje palec
śmiesznym lekarstwem fioletowym
-Bolało Marku? –Prawie wcale.
I palec Marka będzie zdrowy.
A co dla kaszlącej Dorotki?
Syrop. Naprawdę słodki.
Małgosia pójdzie na naświetlanie.
A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda lalka jest trochę blada…
Ale Małgosia sama ją zbada.
Przecież Małgosia pamięta
Jak doktor bada pacjenta.”
5. Następnie nauczyciel rozmawia z dziećmi
na temat zaprezentowanego wiersza.
Pyta o to, jakie dolegliwości miały dzieci,
do kogo zwróciły się z prośbą o pomoc.
Może także zapytać o osoby,
które pomagają w pracy lekarzowi,
jak trzeba zachowywać się w lekarskim gabinecie,
czy któreś z dzieci było ostatnio u lekarza itd.
6. Które przedmioty należą do lekarza?
Na środku sali znajdują się różne przedmioty i narzędzia.
Zadaniem dzieci jest wybranie tych,
które kojarzą się z lekarzem i chorobą.
Na podłodze leży, więc chusteczka do nosa, bandaż,
termometr, plastry, narzędzia z zestawu „Mały lekarz”
oraz inne niezwiązane z praca lekarza.
Przedszkolaki wkładają przedmioty do pudełka z napisem,
obrazkiem lekarza lub pudełka bez napisu, obrazka.
7. Zabawa z chusteczkami do nosa
Każde dziecko dostaje chusteczkę higieniczną.
Dzieci biegają po sali w rytm muzyki.
Gdy muzyka przestaje grać zadaniem dzieci
jest głośno kichnąć a następnie zademonstrować
jak poprawnie korzysta się z chusteczki.
8. Zakończenie zajęć.