Temat : W muzeum.
15.04.2021
,,Piosenka lalkarza” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence.
Piosenka lalkarza -sł. Jan Wilkowski, muz. tradycyjna
Chodzi lalkarz światem,
Serce w nim rogate.
Chodzi z wiatrem, z pluchą,
Z lalką za pazuchą.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Tak łazi rad nierad
Najśmieszniejszy teatr.
2.
Gdzie parawan stanie,
Tam nasze mieszkanie.
Gdzie się lalka wtuli,
Tam my u matuli.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Cztery strony wiatru,
Ot i gmach teatru.
3.
Tak łaził mój dziadek,
Pra i prapradziadek.
I ja nie przestanę
łazić z parawanem.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Ścisnę lalkę w pięści,
Niech i wam się szczęści.
– „Powitanie marionetek”– zabawa ruchowa. Dzieci przyjmują pozycję marionetki z luźnymi sznurkami – nogi usztywnione, lekko rozstawione, tułów bezładnie zwisa w dół. Podczas przygrywki lalkarz napina sznurki i marionetka się podnosi – dziecko stoi sztywno, wyprostowane. Podczas całej piosenki dzieci robią na zmianę 4 kroki w średnim tempie na sztywnych nogach (4 ćwierćnuty), energicznie opuszczają głowy (2 ćwierćnuty), podnoszą (2 ćwierćnuty), znów kroki, opuszczenie głowy, podniesienie itd.
„Wędrówka lalkarza” – zabawa ruchowo-rytmiczna. Dzieci trzymają w rękach napiętą gumę do skakania. Podczas zwrotki idą po kole, trzymając ją w jednym ręku, a pod koniec zatrzymują się, szybko odwracają twarzami do środka koła i biorą gumę w obie ręce. Podczas refrenu 4 razy przyciągają do siebie obie ręce i prostują je w rytmie ćwierćnut.
„Piosenka lalkarza” – rozmowa na podstawie treści, nauka słów. Rodzic wspólnie z dziećmi ustala znaczenie niezrozumiałych słów, np. rogate serce, pazucha, gmach, bractwo.
Następnie recytuje tekst piosenki w jej rytmie i tak powtarzają go dzieci. Podczas kolejnych powtórzeń następuje zmiana głośności, tempa recytacji.
„Wyżej – niżej” – określanie kierunku linii melodycznej. Podczas słuchania piosenki dzieci
ręką pokazują, czy melodia podnosi się, czy opada. Rodzic zwraca uwagę na fragmenty fraz, w których należy zaśpiewać, podnosząc lub opuszczając głos. Ruch przy muzyce. Dzieci stoją parami w 2 kołach współśrodkowych, twarzami w przeciwnych kierunkach – oba koła będą szły w swoje prawe strony. Idą 10 kroków przed siebie, krokami 11 i 12 odwracają się do siebie twarzami, robią 2 razy układ: klapnięcie w prawe ręce, klapnięcie w lewe ręce, 4 klaśnięcia w swoje ręce; biorą się za ręce i raz obracają w kółku, wracając na swoje miejsca w kołach i odwracając się do kierunku marszu.
Akompaniament do piosenki.
1.
Chodzi lalkarz światem, Przez całą zwrotkę rytm na kołatkach.
Serce w nim rogate.
Chodzi z wiatrem z pluchą
Z lalką za pazuchą.
Ref.: Hej, hej,
uderzenia w bębenek.
jak wędrowne ptactwo,
Energiczne naprzemienne ruchy przód–tył rękami z torbą foliową.
Hej, hej,
uderzenia w bębenek.
kukiełkarskie bractwo.
Energiczne naprzemienne ruchy przód–tył rękami z torbą foliową.
Tak łazi rad nierad
Bębenek i folia razem do końca refrenu.
Najśmieszniejszy teatr.
Podczas kolejnych zwrotek ruchy są takie same.
Śpiew piosenki z akompaniamentem. Dzieci dzielą się na chór i orkiestrę i wykonują piosenkę, śpiewając i grając.
„Muzeum” – rozmowa z dziećmi. Rodzic odnosi się do opowiadania „Kornelia i Stefan” (s. 12), prosząc, by dzieci przypomniały ich przygodę. Dzieci układają z liter wyraz muzeum
i wyjaśniają jego znaczenie (co to jest, co się tam znajduje, po co chodzi się do muzeum,kto tam pracuje, jak wygląda muzeum w środku?). Rodzic zapisuje hasłami odpowiedzi. Jeśli dzieci czegoś nie wiedzą, Rodzic zapisuje pytanie i informuje, że zadadzą je pracownikowi muzeum podczas wycieczki
.
„Eksponaty muzealne” – zabawa dydaktyczna
. Każde dziecko dostaje inne zdjęcie dowolnego eksponatu muzealnego – ma być kilka z tego samego rodzaju, np. meble, ubrania, zabawki. Dzieci podają nazwy eksponatów i określają, jakiego są rodzaju. Następnie odwracają kartkę na drugą stronę, a Rodzic wydaje polecenia dotyczące rysowania linii: Pokaż górny brzeg kartki; pokaż dolny brzeg kartki, lewy, prawy; narysuj kropkę na środku górnego brzegu, a teraz na środku dolnego; połącz kropki linią . W ten sposób dzieci rysują jeszcze kilka linii tak, by podzieliły zdjęcie na 8 części. Rozcinają je wzdłuż linii, składają ponownie i naklejają na kartkę.
Z racji pandemii wycieczka do muzeum jest niemożliwa, zachęcam jednak do skorzystania z opcji ,,spacer po muzeum on-line''. Wiele Polskich muzeów oferuje taki spacer zupełnie za darmo , wystarczy wejść w opcje ,,wirtualny spacer”. Zachęcam również do zabaw na świeżym powietrzu.
Miłego dnia.