Witam wszystkie moje dzieci z grupy Tygryski
drodzy rodzice proponuje zabawę na odległość - będzie prawie tak jak w przedszkolu.
w następnym tygodniu - z dziećmi będziemy mówić
na temat nowej pory roku - WITAJ WIOSNO!
· poniedziałek- myjemy rączki, jemy śniadanko i zaczynamy zabawę:
1.zabawa badawcza- zakładamy hodowlę rzeżuchy czy sadzimy cebulki
- codziennie podlewamy, a potem robimy kanapki i hop do buzi (pamiętamy o myciu zębów)
naśladujemy odgłosy wiosny.
po drugim śniadanku ( jemy np. marchewki )- jak w przedszkolu - i pracujemy
2.Rozwiązujemy zagadki:
On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił,
i nad polami piosenkę zanucił (skowronek)
Wiosną na drzewie się zieleni, ale opada na jesieni.(liść)
Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.(bocian)
Co buduje każdy ptak, by chować
pisklęta, a tylko kukułka,
o tym nie pamięta?(gniazdo)
Jaką porę roku teraz mamy?
- zabawa relaksująca - przytulamy się do mamy albo do tatusia.
-ćwiczenia grafomotoryczne -
a na koniec - Wiosenna gimnastyka" Marcowe kotki"
dla rodziców - dużo podobnych zabaw i informacji jest na stronie
- w tym tygodniu w naszej grupie urodzinki będą świętować - Hania i Wiktor - wszystkiego dobrego życzymy!
· wtorek - dziś - Witamy Wiosnę
1.Rozmawiamy z dziećmi o tym co widzimy za oknem
- zachęcamy do dłuższych wypowiedzi
(proste wyrazy dzielimy na sylaby, pytamy jaką głoskę dziecko słyszy
na początku czy na końcu wyrazu)
- wiatr i wiaterek wiosenny - to będą ćwiczenia oddechowe.
przerwa na śniadanie i małe co nieco( pamiętamy o myciu rąk i zębów)
Ćwiczenia grafomotoryczne- Kwiaty
Kolorowe kwiatki na łące – praca plastyczna. Środek kwiatka to kółko – trenujemy kreślenie ślimaków, natomiast płatki to ćwiczenie łuków.
-zabawa ruchowa przy muzyce z ......
- zabawy z rodzicami - rozwiązywanie zagadek słownych i pantomimicznych.
do--- widzenia przedszkolaki moje do jutra.
· środa - dzisiejszy temat to: Wiosna w świecie roślin
1. Wesoła i smutna roślina- zabawa z elementem dramy
Dziecko za pomocą ruchów ciała, mimiki wczuwa się w rolę rośliny.
--Układamy kwiaty - zabawa ruchowa słuchamy muzyki z radia w domu , a z talerzyka i łyżeczek układamy wzór kwiatka.
2.Ćwiczenia twórczego myślenia- Jak kotek pomógł roślinie?
W pewnym mieszkaniu na parapecie stała doniczka, a w niej rosła piękna roślina.
Kot, który był bardzo ciekawy świata codziennie siadał na tym parapecie.
Podziwiał piękną roślinę, wąchał jej kwiaty, a duże zielone liście chroniły go przed słońcem.
Ale pewnego dnia zauważył, że z rośliną coś się nie dobrego dzieje.
- Dlaczego jesteś taka smutna?- zapytał kotek
- Nie widzisz jak wyglądam?
Spójrz, jakie mam liście suche i zwiędnięte,
już mało, co ich zostało, wkrótce wszystkie opadną.
Zapomniano o mnie.
Oj, żeby tak, choć troszkę wody dostać, tak mi się chce pić. Taką ziemię mam suchą….
Żal się zrobiło kotkowi. Długo się nie zastanawiał.
- Zaraz ci pomogę- powiedział i zeskoczył z parapetu.
Jak myślisz, w jaki sposób kotek pomógł roślinie?
- Rozmowa na temat przestawionej scenki.
- Poszukiwanie przez dzieci sposobów rozwiązania sytuacji problemowej.
rozmawiamy z dzieckiem - prosimy o dłuższe wypowiedzi.
3. Malowanie wiosennych kwiatów- farbami.
a teraz wspólnie sprzątamy. Do--widzenia.
· czwartek - temat na dziś to -Wiosna w świecie zwierząt
1. zabawa „Berek- bocian” – zabawa z elementem biegu
- dziecko biega ucieka przed berkiem,
przed złapaniem uchroni je przyjęcie pozycji bociana.
- Raz, dwa, trzy kwiaty liczysz ty- ćwiczenia w liczeniu.
Dziecko losuje kartonik z naklejoną cyfrą.
Układa przed nim tyle kwiatów, ile wskazuje cyfra na kartoniku.
2.Ptaki -dopasowywanie nazw ptaków do zdjęć.
Dzielenie nazw ptaków na sylaby i przeliczanie ich.
Pomoce: zdjęcia ptaków, nazwy ptaków.
rozmawiamy z dzieckiem i zadajemy pytania:
Ptaki odlatują jesienią do ciepłych krajów, bo...
Opowiadamy dziecku o ptakach i ich gniazdach:
Bociany najchętniej zajmują stare gniazda, zasiedlane przez wiele lat i pokoleń,
w których naprawiają szkody powstałe po okresie zimowym.
Budując nowe gniazdo, najchętniej korzystają z pomocy człowieka.
Wybierają platformy zbite z desek, przymocowane na słupach energetycznych,
koła od wozu umieszczone na wysokich drzewach lub dachach.
Bociany znoszą chrust z całej okolicy.
Najdłuższe gałęzie mogą mieć długość nawet półtora metra.
Do wyściełania gniazda używają słomy, korzonków i suchych traw,
a nawet znalezionych szmat, papieru, folii i sznurków.
Jaskółki (dymówki) budują swoje gniazda z gliny i grudek błota,
które sklejają śliną i usztywniają trawami i słomą.
Kształt tych gniazd przypomina otwartą
od góry kulę wyściełaną piórami i roślinami.
Jaskółki najczęściej gnieżdżą się wewnątrz stajni,
stodół, korytarzy, pod mostami i przy rurach.
W miastach budują swoje lepianki wewnątrz bram kamienic.
Skowronki budują gniazda na ziemi, pośród niskiej i zielonej roślinności,
najczęściej z końskiego włosia i traw. Zwykle przylatują w pobliże gniazda,
ale dochodzą do niego pieszo, by nie doprowadzić drapieżników.
Dzikie gęsi budują gniazda na ziemi z traw, mchu, puchu.
Jaja wysiadywane są przez samicę, ale gąsior strzeże jej i gniazda.
Kukułki nie tworzą par, tym bardziej że samców jest więcej niż samic.
Nigdy nie zakładają gniazd ani nie wychowują piskląt.
Zjadają owady, szczególnie owłosione gąsienice motyli, których często unikają inne ptaki.
a na koniec - Ćwiczenia gimnastyczne z rodzicami
Ptaszki mają dziób, dziób, dziób
Ptaszki mają dziób, dziób, dziób
Kłapiemy dzióbkiem uformowanym z dłoni
Słonie tupią tup, tup, tup
Tupiemy
Zając skacze kic, kic, kic
Skaczemy
Mysz nie mówi nic!
Kładziemy palec na buzi.
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Pokazujemy kolejno
Nos do góry, brzuch wciągnięty,
Pokazujemy kolejno
Przysiad, wyskok, obrót w koło,
Pokazujemy zgodnie z opisem
Już każdemu jest wesoło.
Rysujemy uśmiech dwoma palcami.
do---widzenia
piątek -a dziś - Odkryjemy tajemnice przyrody
1.Gry doskonalące analizę i syntezę słuchową:
Propozycje zabaw:
Zabawa integracyjna – „Przedstaw imię ulubionego kolegi lub koleżanki”
– wypowiadanie imienia swojej mamy lub taty sylabami
(dzieci pomagają sobie wyklaskując sylaby).
ĆWICZENIA W SYLABIZOWANIU
Dokończ słowo. Tato mówi pierwszą sylabę słowa rzucając piłkę do dziecka,
które musi dokończyć słowo, np.: ba – lon.
Jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu?
Tato prosi dziecko, by powiedziało wyraz, który zaczyna się na tę głoskę, jaką kończy się wyraz, np.: nagle – ekran – narty.
Tato podaje wyraz. Dziecko ma za zadanie przegłoskować dane słowo i policzyć głoski w wyrazie (analiza wyrazów).
Tato głoskuje wyraz. Dziecko ma za zadanie odgadnąć o jaki wyraz chodzi (synteza wyrazów).
Układanie schematów wyrazów z klocków lub innych liczmanów (sylaby i głoski).
przerwa na drugie śniadanie - mycie rąk
2.Ćwiczenia oddechowe ,,Ptasie piórka” – rozwijanie pojemności płuc.
* Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni.
Zabawa badawcza ,,Co pierwsze spadnie? ‘’
Mama w jednej ręce trzyma kartkę papieru, a w drugiej piórko.
Pyta się dziecka, co pierwsze spadnie na podłogę piórko czy kartka?
- zabawy graficzne - rysujemy różne linie i koła.
miłej soboty i niedzieli moje Tygryski.