Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

„Kto mieszka w oborze” – 07.04.2021 r.

Witam i zapraszam na kolejne zajęcia i zabawy.

Dzisiaj dzieci dowiedzą się trochę więcej o pracy rolnika

 

W wiejskiej zagrodzie – opowieść ruchowa.

Dzieci ruchem odzwierciedlają treść opowiadania, który czyta rodzic 

 

Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo - marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:

•   kury 
- ko, ko, ko
•   indyki 
- gul, gul, gul
•   kogut 
- kukuryku

- Zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami.

- Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.

- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.

- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.

- Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek - przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.

- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając

 - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę,

unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok

 - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

- Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach, przejście przez "mostek" (jak wyżej).

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

  

Miasto- wieś” rozmowa na temat różnic i podobieństw obydwu miejsc. 

Rodzic prezentuje dzieciom fotografie i obrazki przedstawiające krajobraz wiejski i miejski.

Dzieci próbują wskazać różnice i podobieństwa. Rodzic może zadać pytania pomocnicze: 

- Jakie domy stoją w mieście, a jakie na wsi? 

- Gdzie jest więcej sklepów? 

- Gdzie jest więcej zieleni?

- Gdzie są szersze ulice i większy ruch samochodowy?

- Jakie zwierzęta mieszkają z ludźmi na wsi, a jakie w mieście?

 

 

 

 

 

 Anna Dąbrowska – “Praca rolnika”- Rodzic czyta opowiadanie

 

Pewnego lata mała Aniela przyjechała do swoich dziadków na wieś.

Była bardzo szczęśliwa, że może być ze swoją kochaną babcią,

która piecze najpyszniejsze ciasta, może zajadać porzeczki

i maliny prosto z krzaka i leżeć na świeżym pachnącym sianie, głaskać krowy i konie.

Po 2 dniach Aniela zauważyła, że dziadek długo przebywa na polu

i przychodzi bardzo zmęczony późnym popołudniem,

a babcia wstaje wcześnie rano i ciągle coś robi.

Przyszło jej też do głowy pytanie: 

Dziadku jak to się dzieje, że rosną te wspaniałe owoce w sadzie i warzywa na polu?

Dziadek odpowiedział: – Widzisz dziecko, żeby były dorodne warzywa

i owoce trzeba o nie dbać przez cały rok.

Wczesną wiosną trzeba przekopać grządki w ogródku i przeorać pole.

Robi się to po to, aby ziemia była spulchniona, napowietrzona

i aby woda z deszczu mogła ją łatwo nawilżać.

Potem kiedy złagodnieją mrozy można wysiewać niektóre bardziej

odporne na spadki temperatury warzywa, a w późniejszym czasie resztę warzyw.

Są to, np. ziemniaki, marchewka, buraki, pietruszka.

Obsiać takie pole to długotrwała ciężka praca, całe szczęście,

że żyjemy w czasach maszyn, które pomagają w pracy rolnika.

Trzeba też nawozić ziemię aby rośliny były dorodne oraz pielić grządki

by chwasty nie zabierały składników odżywczych i nie powodowały cienia.

Warzywa i owoce dojrzewają w różnym czasie.

Jeszcze podczas lata zbieram kapustę, marchew,

potem ziemniaki, a we wrześniu buraki, jabłka i gruszki z sadu.

Zbieranie plonów to ciężka praca. Na ten czas zatrudniam osoby do pomocy,

sam nie dał bym rady. Wiele warzyw, np. ziemniaki, marchew rosną w ziemi,

trzeba je wyciągnąć, a nawet wykopać stąd nazwa „wykopki” na zbiór ziemniaków.

Kiedy warzywa i owoce są już zebrane trzeba je posegregowań na te najlepsze,

które chcę sprzedać do skupu, hurtowni czy przetwórni, używać we własnej kuchni.

Potem na te mniej dorodne, które mogę dawać moim zwierzętom,

np. konie chętnie jedzą marchewkę i jabłka, świnie lubią ziemniaki.

Segregujemy też gatunkami. Posegregowane warzywa przeznaczone

do sprzedaży trzeba powarzyć po 20 i 50 kg i wsypać do worków.

A potem zawieść do odbiory czyli hurtowni warzyw lub przetwórni,

w której warzywa się przerabia np. na gotowe sałatki, surówki, buraczki w słoiku.

Stamtąd warzywa trafiają najczęściej do sklepów, restauracji, stołówek.

A na końcu do naszych brzuszków. Kiedy sprzedam już owoce swojej

pracy nawożę pole, aby ziemia była żyzna na przyszły rok.

Warto się starać, ponieważ warzywa są bardzo zdrowe,

a ludzie o tym wiedzą i coraz chętniej chcą je jeść. I tak to się kręci.

W zimie można trochę odpocząć od pracy.

Jednak codziennie trzeba zajmować się zwierzętami

i przygotować maszyny na następne prace,

które trzeba rozpocząć wczesną wiosną.

– Oj dziadku, dziadku ty to masz ciężko.

– Tak, mam, ale razem z babcią kochamy to co robimy.

 

Co robi rolnik?” – rozmowa na podstawie opowiadania.  
Rodzic pyta dziecko:
 

Gdzie pojechała Anielka? 

Kim jest dziadek dziewczynki?

Co robi przez cały dzień (dziecko podaje kilka zapamiętanych czynności)

Po co dziadek wykonuje tak ciężką pracę? 

Można również włączyć dzieciom bajkę o pracy rolnika:

https://www.youtube.com/watch?v=UaZqlkBiONo

 

Rolnik” Zbigniew Dmitroca – masażyk

Rodzic wykonuje w tym czasie masażyk dziecku według instrukcji.

Następnie dziecko powtarza rymowankę i wykonuje ruchy, rysując wzory na plecach Rodzica.  

 

Rolnik rano rusza w pole, Kroczymy palcami obu rąk po plecach z dołu do góry. 

Orać pługiem czarną rolę, Rysujemy linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.

Sieje zboże i buraki, Stukamy palcami po całych plecach. 

Z których później są przysmaki. Lekko pukamy dłońmi w plecy. 

 

Pomocnicy rolników” – przegląd maszyn i narzędzi rolniczych (karta pracy).

Rodzic prezentuje dziecku obrazki przedstawiające maszyn i narzędzi rolniczych.

Podaje ich nazwy, krótko charakteryzuje zakres prac w polu lub gospodarstwie,

jakie można wykonać określoną maszyną.

Następnie dziecko koloruje obrazek zgodnie z kodem i rysuje koła po śladzie.

Karta pracy” cz. 3, s. 27, kredki 

Czerwony traktor i ciężka praca | Video for kids | Czerwony Traktor dla  dzieci - YouTube

Traktor wykorzystywany jest w codziennej pracy rolnika,

dzięki niemu rolnik może np. coś przewieźć.

 

 

Jak ustawić kombajn, aby zebrać jak najwięcej - Raport Rolny 

Kombajn natomiast ma wiele różnych zastosowań w pracy na polu

np. można dzięki niemu kosić, zbierać plony, a niektóre nawet usuwają kamienie z pola.

 

Dla chętnych przesyłam kolorowanki:

https://www.kolorowankionline.net/kogut-we-wsi

https://www.kolorowankionline.net/krowka-i-mala-lydka 

Pozdrawiam i życzę wspaniałych chwil spędzonych na nauce i zabawie.