Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
Temat: Ząbek z dziurką
PROPOZYCJE ZABAW I ZADAŃ:
Do lekarza
Gdy boli ucho i w gardle sucho,
wtedy się zdarza iść do lekarza:
Oj, oj, oj, panie doktorze,
oj, oj, oj, niech pan pomoże!
Pan lekarstwa wszystkie zna
i wyleczy mnie raz dwa!
Kiedy pechowo uderzę głową
albo kolanem o twardą ścianę:
Oj, oj, oj, panie doktorze,
oj, oj, oj, niech pan pomoże!
Pan lekarstwa wszystkie zna
i wyleczy mnie raz dwa!
https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk
Spróbujcie rozwiązać zagadki:
- Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
A brudne ręce w czyste zamieni (mydło)
- Służy do mycia, służy do picia,
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)
- Kiedy kaszlesz, kichasz w głos,
W co należy wsadzić nos? (chusteczka)
- Jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię. (pasta do zębów)
- Schowała się w tubie, używać jej lubię.
A i mała szczotka chętnie się z nią spotka (pasta do zębów)
- Co to jest na pewno wiesz,
Najeżona jest jak jeż,
Lecz nikogo nie ukłuje,
tylko zęby wyszoruje (szczoteczka)
- Teraz pora na mój występ.
Dam ci trochę wody czystej.
Wypłucz buzię, umyj szczotkę.
Potem odstaw mnie półkę. (kubek)
- Na dużym fotelu pacjentów przyjmuje,
rzadziej wyrywa, częściej plombuje. (stomatolog)
- Zawsze w przychodni w fartuchu białym
Zęby tak leczy, by nie bolały (dentysta)
https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw&ab_channel=RossmannPolska
Przypomnienie techniki mycia zębów.
Należy umieścić włoski szczoteczki wzdłuż linii dziąseł.
Włoski powinny dotykać zarówno powierzchni zęba, jak i dziąsła.
Poruszamy szczoteczką na przemian do przodu i do tyłu,
wzdłuż wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni zęba,
używając „wymiatającego ruchu” od dziąseł w górę.
Oczyszczamy w ten sposób całą powierzchnię zęba.
Przykładając włoski szczoteczki do górnych powierzchni (gryzących) tylnych zębów,
szczotkujemy posuwistym ruchem w przód i w tył.
Szczotkujemy również język, zaczynając od tyłu aż do przodu,
aby usunąć nieprzyjemny zapach wytwarzany przez bakterie.
https://www.youtube.com/watch?v=qWRy-oG39S4
„Co lubią zdrowe zęby?” - wspólne ustalenie, które produkty spożywcze są zdrowe,
a które szkodzą zębom. Zgromadźcie na stole różne produkty spożywcze.
Dziecko kolejno nazywa produkty i dzieli ich nazwy na sylaby (np. o-wo-ce...)
Następnie segreguje umieszczając na jednym talerzu te które są zdrowe dla zębów,
na drugim te które im szkodzą.
Niech dziecko policzy produkty na każdym talerzu, porówna ich liczbę.
Można poprosić dziecko, aby opisało wygląd, określiło wielkość, spróbowało - opisało smak, zapach itd.
Dla chętnych:
Praca plastyczno - techniczna (można wykorzystać
i wyciąć z reklam obrazki: warzyw, owoców, słodyczy,
pasty i szczoteczki do zębów itp. lub narysować).
„Oj, jak mnie boli ząb” – obejrzyjcie wspólnie bajeczkę o Zuzi,
która nie dbała o swoje ząbki.
https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE
Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat potrzeby wizyt u dentysty, nawet wtedy kiedy ząbki nie bolą.
Dodatkowe zadanie na wypadek nudy:
„Szczotka, pasta” - zabawy z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=k4TenL0yWA4
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym,
kto ich nie myje ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko! o! o! o!
Zatańcz ze mną tańcz w kółeczko, o! o! o!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, o! o! o!
Po jedzeniu kręć się żwawo, o! o! o!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, o! o! o!
Po jedzeniu kręć się żwawo, o! o! o!
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć!
Propozycje: wspólny taniec z rodzicami,
scenka ilustrująca treść piosenki z wykorzystaniem przyborów do mycia zębów,
książeczka o higienie jamy ustnej, własne nagranie, inne autorskie pomysły
https://www.youtube.com/watch?v=dPx7230fZKk
Bawcie się dobrze. Gorąco pozdrawiamy.