Temat: "Bandażujemy misia" 14 kwiecień 2021
PROPOZYCJE ZABAW I ZADAŃ:
https://www.youtube.com/watch?v=LUhapiC-Reo
* „Chory miś”- wysłuchanie wiersza S. Kossuth;
Chory jestem dziś
chory jest mój Miś:
poszliśmy do lasu, w góry,
wróciliśmy – zmokłe kury!
Chorujemy dziś…
Przyszedł do nas kot,
zwie się – Mądry Prot,
– O, Jędrusiu, tak nie można,
to wyprawa nieostrożna!
To wam mówi kot!
Cicho, Procie… sza!
Miś gorączkę ma,
zachorować ciężko może…
Bardzo przesiąkł dzisiaj w borze!
Śpi Misiulek – sza!
Porozmawiajmy z dzieckiem na ten temat, zwróćmy uwagę dzieci na sytuacje mogące decydować o zachorowaniu, pozwólmy dziecku wypowiedzieć w jakich sytuacjach możemy zachorować (np...brak odpowiedniej odzieży- przegrzanie, przemoczenie, wychłodzenie itd.). Dzieci opowiadają o swoim samopoczuciu w trakcie choroby oraz co można zrobić, aby być zdrowym (np...przebywać dużo na świeżym powietrzu, uprawiać sport, zdrowo się odżywiać itd...)
* „Szczotka, pasta” - zabawy z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=k4TenL0yWA4
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym,
kto ich nie myje ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko! o! o! o!
Zatańcz ze mną tańcz w kółeczko, o! o! o!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, o! o! o!
Po jedzeniu kręć się żwawo, o! o! o!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, o! o! o!
Po jedzeniu kręć się żwawo, o! o! o!
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć!
* „W drodze do lekarza”- zabawa dydaktyczna. Wspólne przygotowanie toru przeszkód: Proszę ustawić w kolejności: krzesła, koc, stolik dziecięcy, krzesełko dziecięce, miś. Pierwsze próby pokonania toru przeszkód: dziecko idzie za rodzicem lub rodzeństwem i pokonuje tor przeszkód:
- idzie między krzesełkami stopa za stopą,
- turla się po kocu,
- wchodzi na czworakach pod stolik,
- dochodzi do krzesełka, obchodzi je,
- wraca pod ścianę i siada w siadzie skrzyżnym.
Dziecko pomaga misiowi pokonać tor przeszkód (w drodze do lekarza): Zasłania misiowi oczy, zawiązując na nich chustkę lub szalik - misia boli głowa). Zadaniem dziecka jest pomóc misiowi pokonać tor przeszkód (dotrzeć do lekarza). Miś ma zawiązane oczy i oczywiście niczego nie widzi. To czy i jak pokona tor przeszkód (dotrze do lekarza ) zależy od dziecka. Ponieważ jest to trudne zadanie, rodzic pokazuje, jak dziecko ma się zachować, pomagając misiowi.
Dziecko pokonuje razem z misiem tor przeszkód, mówiąc:
- Misiu, wejdziemy pod stół. Pochyl głowę, żebyś się nie uderzył...
- Tu jest koc. Będziemy się turlać. Trzymaj się mnie mocno...
- Tu jest krzesełko. Usiądź na nim, a ja obejdę krzesełko dwa razy... - Koniec. Dotarliśmy do lekarza. Zaraz wracamy na miejsce.
Można ułożyć inny tor przeszkód, łatwiejszy lub trudniejszy, zależy to od możliwości. W tej zabawie najważniejsza jest słowna instrukcja, jej zrozumienie i realizacja. Zabawę warto powtarzać na nieco innych torach przeszkód.
* „Stary niedźwiedź”- zabawa ruchowa przy piosence. Dziecko kuca skulone i udaje śpiącego niedźwiedzia. Rodzic i ew. rodzeństwo śpiewa popularną piosenkę:
Stary niedźwiedź
Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi,
my się go boimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
Pierwsza godzina - niedźwiedź śpi,
druga godzina - niedźwiedź chrapie,
trzecia godzina - niedźwiedź łapie!
W wyznaczonym momencie dziecko - „niedźwiedź” budzi się i podbiega w stronę domowników. Ten, kto zostanie złapany, staje się niedźwiedziem.
https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I
* „Chory miś- zdrowy miś”- doskonalenie percepcji wzrokowej- wyszukiwanie różnic.
Rodzic pokazuje dziecku 2 pluszowe misie. Jeden miś ma zabandażowaną łapkę lub głowę. Proponuje dziecku opisanie wyglądu obydwu misiów i wyjaśnienie powodu zauważonych różnic w wyglądzie. Inicjuje rozmowę na temat chorowania, np...po czym poznać chorego (symptomy, objawy). Po rozmowie dziecko w kartach pracy rysuje drogę w labiryncie- prowadzi chorego misia do lekarza.
2 pluszowe misie, „Karty pracy”cz.4, s.4; kredki
* „Bandażujemy misia”- ćwiczenia usprawniające motorykę dłoni i koordynację wzrokowo- słuchową. Dziecko trzyma na kolanach misia. Rodzic wyjaśnia, że miś ma obolałe łapki i pomóc może ich zabandażowanie. Demonstruje dziecku technikę bandażowania, sposób trzymania i prowadzenia bandaża. Rodzic pomaga dziecku, jeśli ma ono trudności.
Miłego dnia i udanej zabawy!
Dodatkowe propozycje na wypadek nudy:
https://www.youtube.com/watch?v=y_knmoT79Vk
https://www.youtube.com/watch?v=c0k12quepk0
* Przygody misia Bruno - Miś Bruno jest chory