Temat: Kolorowe witaminy 15.04.2021
*Muzyczna gimnastyka:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
* „Zdrowie”- wysłuchanie wiersza I. Salach, wprowadzenie do rozmowy na temat witamin i produktów, w których są one zawarte.
„Zdrowie” Iwona Salach
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
Wiosną, latem czy jesienią
i dlatego o tej porze
witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty,
jabłko chrupie mała Ania,
a rzodkiewki i ogórki
na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca
wcale miska go nie nęci.
Zjadaj, Grzesiu, będziesz zdrowy
trzeba tylko trochę chęci.
Zjedz surówkę, to urośniesz
– ale Grzesio robi miny
i nie wierzy, że w tej misce
siedzą same witaminy.
Rodzic po przeczytaniu wiersza rozmawia z dzieckiem na temat zdrowego odżywiania np...
- Co jedzą dzieci, by być zdrowe?
- Jakie warzywa i owoce były wymienione w wierszu?
Proszę zaprezentować dzieciom zgromadzone zdrowe produkty (np. suszone zioła i herbatki ziołowe, syropy lecznicze np. sok z malin, miód, główki czosnku, przyprawy ziołowe) i wyjaśnić, że w leczeniu wielu dolegliwości wykorzystuje się naturalne produkty roślinne, takie jak zioła i syropy- soki z owoców.
Dziecko dotyka, rozgniata, wącha i stara się rozpoznać po zapachu niektóre zioła, np. miętę, rumianek.
Z pomocą rodzica sporządza ziołową herbatkę. Po wystudzeniu, wzbogaceniu miodem lub sokiem.
Następnie wykonują zadanie na karcie pracy- przyklejają na pojemnikach rośliny, z których zostały sporządzone leki. „Karty pracy” cz. 4, s. 5
Posłuchajcie piosenki, ona pomoże Wam odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warzywa są zdrowe.
* Witaminki-Piosenki dla dzieci bajubaju.tv
https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs
Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,
Słaby, mizerny, ponura mina,
A inni chłopcy silni jak słonie,
Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek.
Dlaczego Jasio wciąż mizernieje?
Bo to głuptasek i witamin nie je!
Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.
Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
Gruszka, pietruszka i kalarepka,
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
To wszystko właśnie są witaminy.
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba,
Musi owoce jeść i warzywa!
Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.
Mniam! Mniam!
Drogie dzieci, spróbujcie odpowiedzieć na pytania do treści piosenki:
- Dlaczego Jasio ma ponurą minę?
- Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba?
- Jakie owoce są wymienione w piosence?
* „Dmuchamy na choroby”- ćwiczenia oddechowe, dmuchanie przez słomki na (np...konfetti, małe kawałki papieru, chusteczki higieniczne lub watę).
Na rozgrzewkę dzieci wykonują po kilka oddechów (wdech: nosem, wydech: ustami) w różnych pozycjach:
-w pozycji stojącej;
- w pozycji leżącej
- głęboki wdech z uniesieniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała;
- w pozycji siedzącej i klęczącej
- dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion.
Następnie dajmy dziecku pojemnik w którym umieszczone będzie np... konfetti..
Na sygnał każde dziecko zaczyna dmuchać na swoje...konfetti, małe kawałki papieru..., tak by je „przedmuchać” np. na drugi koniec stołu. Wierzę w Państwa kreatywność:)
* Centrum Uśmiechu - Jarzynowa Gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
* „Dokończ słowo”- dzielenie wyrazów na sylaby, dopowiadanie słów rozpoczętych przez inna osobę. Rodzic wypowiada wyraźnie słowa (związane z omawianą tematyką: nazwy chorób, medykamentów, ziół itp.).
Dzieli te wyrazy na sylaby, np...gry-pa, ter-mo-metr, sy-ro-py, wi-ta-mi-ny, ru-mia-nek, mię-ta, czos-nek, an-gi-na, ka-tar...
Następnie dzieli słowa na sylaby wspólnie z dzieckiem, które je powtarza oraz prawidłowo dzieli je na sylaby. Dla ułatwienia i wzmocnienia klaszczą w dłonie lub uderzają dłońmi o kolana.
Jeśli dziecko sprawnie sylabizuje, rodzic ogranicza się tylko do podawania kolejnych słów. Następnie wypowiada jedynie pierwsze sylaby słów, a dziecko dopowiada pozostałe sylaby, np.: gry-_, ter-mo-_, sy-ro-_, wi-ta-mi-_, ru-mia-_, mię-_, czos-_, an-gi-_, ka-_.
INSPIRACJE dla chętnych:
* Drodzy rodzice zapraszam do wspólnej zabawy „Tworzymy rytmy owocowe”.
Potrzebujemy: owoce i patyczki- wykałaczki. Pamiętajcie o dokładnym umyciu owoców.
Razem z dziećmi robimy owocowe szaszłyki budując rytmy z kolejno ułożonych plastrów owoców, np... rodzic podaje dziecku pierwszy rytm, np. kiwi, jabłko, banan, kiwi, jabłko, banan…. dzieci nakłuwają kawałki owoców kolejno na patyczek- wykałaczkę. Zadaniem dzieci jest zrobienie całego szaszłyka z owoców, powtarzając początkowy schemat podany przez rodzica. Po zrobieniu owocowego szaszłyka dzieci mówią jakich i ile rodzajów owoców użyły, mogą również policzyć ile ich jest na całym szaszłyku. Dzieci mogą zrobić szaszłyk według własnych owocowych rytmów, użyć do tego nawet czterech owoców. W ramach zabawy rodzice budują szaszłyka razem z dziećmi według ich pomysłu.
https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs
* Bajka o witaminkach
https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg
* Spacer z rodzicami. "Bijemy rodzinny rekord spacerowania". Wykorzystanie krokomierza w obliczaniu trasy/ilości kroków. Postawienie sobie celu na dzień kolejny, np...zwiększenie ilości kroków. Obserwowanie i dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
Miłego dnia i fantastycznej zabawy:)