Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Back to Top
facebook

Ach ta telewizja!

Dobre i niedobre bajki na ekranie (20.04. – 24.04.2020) – tematyka tygodniowa

Witajcie Drogie 4 latki!

w tym tygodniu dowiemy się trochę

o różnych przedmiotach,

 niektóre z nich nie są już używane,

a niektóre mamy w zasięgu ręki.

I jeszcze innych rzeczach związanych z telawizją!

Całość można otworzyć w pdf

 

1. Multimedia przedszkolaka – poniedziałek – 20.04.

- „Czego brakuje?” ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.

Dziecko siedzi przed dowolnymi zabawkami (4 szt.).

Układamy je w szereg. Dziecko nazywa je określa ich kolor.

Następnie odwraca się, a rodzic chowa jedną zabawkę.

Zadaniem dziecka jest określenie, czego brakuje.

Stopniowo zwiększamy liczbę zabawek układanych w szereg (do 5-6 zabawek).

 Zabawki – zabawa muzyczna - https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg

 Gimnastyka z pluszakiem - Każde dziecko wybiera sobie maskotkę,

z którą będzie ćwiczyć.

Gimnastykę powtarzamy codziennie.

  • Skaczemy – zabawa skoczna.
  • Dziecko wkłada maskotkę między kolana i skacze po pokoju tak,
  • aby maskotka nie wypadła spomiędzy nóg.
  • Winda –zabawa wzmacniająca dużej grupy mięśni.
  • Dziecko siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami i trzyma maskotkę stopami.
  • Następnie kilka razy, bardzo wolno podnosi i opuszcza stopy,
  • starając się utrzymać pluszaka.
  • Zmęczone maskotki – zabawa z elementem czworakowania.
  • Dzieci czworakują po pokoju z maskotką na plecach
  • (dziecko może ćwiczyć z rodzicem).
  • Wygrywa ten, kto najdłużej utrzyma maskotkę na plecach.
  • Złap mnie! – zabawa z elementem rzuty.
  • Dziecko staje w odległości około metra od rodzica.
  • Delikatnie rzucają wybraną zabawkę do siebie nawzajem.
  • Z nogi na nogę – Zabawa wzmacniająca duże grupy mięśniowe.
  • Dzieci siedzą w siadzie rozkrocznym.
  • Kadzie sobie zabawkę na stopie,
  • a następnie ręką podnosi ją wysoko i kładzie na drugiej stopie.
  • Zabawę powtarzamy kilka razy.

 Zabawa dydaktyczna „Dawniej i dziś” – https://slideplayer.pl/slide/9371267/

 Połącz w pary: https://learningapps.org/view2006760

 Odgłosy sprzętu: https://www.youtube.com/watch?v=tdOfLb9pjSM

 „Maszyna do pisania” – masażyk z wykorzystaniem wierszyka

w parach wg M. Bogdanowicz. 

(Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami)

Wkręcamy papier do maszyny (Ostrożnie „przekręcamy” uszka dziecka do przodu) do pisania.

Wygładzamy kartkę papieru (Gładzimy jego plecy wewnętrzną stroną dłoni) i piszemy:

„A..., B..., C..., kropka, przecinek” (piszemy palcem: A, B, C,

stawiamy dużą kropkę i przecinek)

i... przesuwamy wałek (chwytamy dziecko za głowę,

z wyczuciem, przechylamy całe ciało dziecka na boki, tak żeby

- cały czas asekurowane przez nas - się nie przewróciło).

 Jak wygląda maszyna do pisania

 „Liczymy zabawki” – zabawa matematyczna.

https://www.youtube.com/watch?v=RvBwPCiHZaA

 Propozycja wykonania (dla chętnych)

http://www.kreatywniewdomu.pl/2016/10/liczymy-liczymy-do-5.html

 Piosenka https://www.youtube.com/watch?v=RvBwPCiHZaA - piosenka „Silny jak lew”

– zajęcia muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=IEea96ob6pI

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w;

 Głowa, ramiona, kolana, pięty...

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych -

https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

 

2. Jak się porozumiewamy - Telefon - Tablet i smartfon – wtorek (21.04.2020)

Zabawa „Głuchy telefon” – wymyślanie słów,

a następnie powtórzenie do ucha siedzącej obok osobie,

która z kolei mówi na głos usłyszane słowo.

Gimnastyka z pluszakiem – powtórzenie z poniedziałku.

Co to za urządzenie? – można bawić się z użyciem różnego sprzętu

z otoczenia dziecka, na podstawie zagadek opisujących dany przedmiot

lub urządzenie, inna wersja „zaczarowanych worek”

(chowając przedmiot w worku lub pod chustką,

a dziecko po dotyku zgaduje co to za przedmiot – może też być,

że przedmiot wyjmuje dorosły,

a dziecko mówi jego nazwę i do czego służy).

Dawniej i dziś:

Sprzęt domowy - https://www.youtube.com/watch?v=d0HYSGTVOOk

Narzędzia - https://www.youtube.com/watch?v=Lkucs1RZno4

Telefon https://www.youtube.com/watch?v=qroo03geaSs

 Piosenka Halo, halo...Beby Lilly -

https://www.youtube.com/watch?v=6Ca928m8UWg

 Doświadczenia w domu -

https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ

 Piosenka - https://www.youtube.com/watch?v=SYm1bcSKos0

 Telefon – praca plastyczna -

https://www.youtube.com/watch?v=629KaZCCUO8

 Rozmowa telefoniczna (zabawa z dorosłym)

– nauka rozmowy przez telefon ze znaną osobą, a nawet z nieznajomym!

(nie podejmowanie rozmowy przez dziecko,

poproszenie do telefonu osoby dorosłej);

warto przypomnieć z dzieckiem numery alarmowe

(999 (pogotowie), 997 (policja), 998 (straż), 112 (ratunkowy dla wszystkich służby)

i przećwiczyć rozmowę np. z dyspozytorem w pogotowiu.

Ważne jest, aby dziecko umiało się przedstawić i podać adres zamieszkania.

Uwrażliwić tutaj należy, komu może podawać adres.

Pamiętamy również o zwrotach grzecznościowych

(proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia itp.).

 

3. Ach, ta telewizja! – środa (22.04.2020)

„Ja i mój bohater bajkowy”– rozmowa nt. postaci bajkowych.

Pytania dla dzieci: Z jakiej bajki jest ta postać (bohater)?

Która postać najbardziej Ci się podoba?

Powiedz dlaczego?

Zabawa matematyczna – liczymy z pomocą dorosłych,

rodzeństwa książki na swojej półeczce (liczenie);

segregowanie – książeczko o zwierzętach, książeczki o księżniczkach

(dla dziewczynek), o pojazdach (dla chłopców),

a ile jest bajeczek – o różnych przygodach.

Moja ulubiona bajka – praca plastyczne (praca dowolna)

lub kolorowanki o bohaterach bajkowych.

Bajki - filmy: https://miastodzieci.pl/bajki/

 

4Dobre gry i zabawy – czwartek (23.04.2020)

Roześmiane buzie– zabawa przed lustrem „moja buzia się śmieję”

– Pytania do dzieci: czy lubimy, gdy ktoś się do nas śmieję?

Kiedy się uśmiechamy? Kiedy uśmiech się: mama, tata, siostra, brat, babcia itd..

Czy warto się uśmiechać? Co to są żarty? (dorosły podaje przykłady żartów;

warto wyjaśnić dziecko różnicę między kłamstwem a żartem;

dowcipem a robieniem komuś przykrości).

Prześlij uśmiech – zabawa integracyjna (posyłanie uśmiechy

wybranej osobie w domu lub komuś przed lustrem);

Gry i zabawy w domu (propozycje) 

Gry dla dzieci 

Puzzle online

https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg

Piosenka „Figury geometryczne” 

 

5. Spędzamy czas bez multimediów (24.04.2020)

Telewizja a rozwój dziecka -

https://www.papuga.com.pl/telewizja-a-rozwoj-dzieci/

- porady dla rodziców

Zabawa naśladowcza – naśladowanie ruchów po dorosłym lun rodzeństwie.

Dorosły naśladuje zabawne ruchy a dziecko powtarza, a później zmiana ról.

Czarne i czerwone punkty – na kartce papieru dziecko i dorosły na zmianę

stawia mazakiem kropki na kartce

(na całej powierzchni kartce w różnych miejscach – „rozrzucone”).

Później dziecko łączy kropki dorosłego, a dorosły – dziecka.

Zabawa słowna „Dom – domeczek” – zabawa w zdrobnienia,

np. lalka – laleczka, miś – misiaczek, aut auteczko, półka – półeczka itp.

Piosenka – zabawa muzyczna „Papuga kolorowa”

Zatańcz „Taniec Króla Lwa” 

 

Bawcie się dobrze i miło spędzajcie czas!