1.Co robi kucharz? – zabawa naśladowcza. Dziecko uważnie obserwuje czynność wykonywaną przez rodzica i ją nazywa (np. mieszanie zupy, krojenie warzyw na desce, ubijanie piany, miksowanie, wałkowanie ciasta). Następnie próbuje jak najdokładniej naśladować te czynności.
2.Kuchenne zagadki – zagadki słowne.
Rodzic zadaje kilka zagadek, których rozwiązaniem są nazwy przyborów, urządzeń kuchennych.
Po każdej odgadniętej przez dziecko zagadce przedszkolak próbuje odszukać w kuchni przyrząd kuchenny.
Zagadki:
Można w nim gotować rosół albo narobić bigosu.
(Garnek)
Chociaż płaska niesłychanie, smaży jajka na śniadanie.
(Patelnia)
Dziurawy jest, biedaczysko. Odcedzić możesz nim wszystko.
(Durszlak)
Zrobisz w niej pyszną sałatkę. Najlepiej z babcią lub z dziadkiem.
(Miska)
Bez tej deski w twoim domu nic nie uda się nikomu: szatkowanie i drobienie, rozcinanie i krojenie. Sera w plastry nie rozmienisz, chleb się w kromki nie zamieni. Gdy do ręki bierzesz nóż, musisz wziąć ją też – i już!
(Deska do krojenia)
3.Kuchnia pełna sylab – ćwiczenia językowe, dzielimy wyrazy na sylaby i głoski .
ka - wa, k- a-w-a
ry -by, r-y-b-y
ryż, r - y - ż;
bułka buł – ka, b – u – ł – k – a
4.„R” jak robot – poznanie liter „r”, „R”.
Zagadka:
Zastępuje w kuchni nóż, tarkę i ręce. Umie kroić, mieszać, gnieść. I dużo więcej!
(Robot kuchenny)
5.Wspólnie dzielimy wyraz „ROBOT” na sylaby i głoski, układamy schematy: sylabowy i głoskowy z klocków, wskazujemy miejsce spółgłoski „r” w schemacie; –„robot”, czytamy go sylabami i całościowo, wyróżniamy w wyrazie podstawowym literę „r”, określamy jej kształt (skojarzenia, co nam przypomina);
6.Siedzimy na dywanie. Odczytujemy wyrazy z literą „r” w różnych pozycjach (np. „tor”, „rak”, „rura”, „metro”, „tarka”, „rudy”, „rekin”, „radio”, „Romek”, „Radek”). Określamy miejsce tej litery w wyrazach.
7.Robot, stop! – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic włącza nagranie.
Dziecko porusza się po pokoju jak zabawkowy robot. Na hasło: Robot, stop! zatrzymuje się w dowolnej pozie.
8. Karta pracy – przygotowanie do czytania i pisania, litery „r”, „R”. (strona 22,23).
III. Zabawy szefa kuchni – zabawa badawcza.
Przygotowujemy miseczki: z cukrem, sokiem z cytryny, solą, ryżem, fasolą
lub grochem; wodę w miseczkach (5 szt.), łyżeczka do mieszania.
Pytamy dzieci: Co się stanie z tymi produktami, gdy wsypiemy je do wodę?
Pytania aktywizujące myślenie: Co się stanie, gdy do ciepłej wody wsypiemy łyżeczkę cukru?
Co trzeba zrobić, aby cukier szybciej się rozpuścił?
A co się stanie, gdy łyżeczkę cukru wsypiemy do zimnej wody? Dlaczego tak się dzieję?
W jakiej wodzie cukier szybciej się rozpuści?
Czy spróbujesz tego roztworu? Jaki to smak?
Co się stanie, gdy do wody dodamy soku z cytryny?
Określamy, czy następują jakieś zmiany, kiedy mieszamy produkty z wodą?
Określamy, że następują zmiany odwracalne lub nieodwracalne.
Na koniec podsumowujemy, że woda z cytryna jest bardzo zdrowa i dobra.
Podkreślamy walory zdrowotne i smakowe takiego połączenia
(wody i cytryny - możemy dodać miód).
Próbujemy! Smacznego!