01.12. 2021 r.– środa
Powitanka – piosenka integracyjna;
Jak powstaje twaróg? – film edukacyjny
- obserwacja procesu przygotowania twarogu.
Dla Rodziców: Domowy SER który zrobisz z 3 składników w 20 min !!!
II. Mleczne zagadki – zabawa dydaktyczna.
Będą potrzebne różne produkty mleczne: masło, jogurt naturalny,
jogurt owocowy, kefir, maślanka).
Dzieci mogą je powąchać. Podajemy dzieciom kilka informacji o danym produkcie
(nie podając jego nazwy), a dzieci próbują odgadnąć „o którym produkcie mowa?”.
Po odgadnięciu umieszczamy obok produktu etykietę z jego nazwą
(można wydrukować lub napisać drukowanymi literami ich nazwy).
Mleko – to wydzielina gruczołu mlekowego samic ssaków. Jest produktem żywnościowym,
człowiek najczęściej spożywa mleko krowie, ale także kozie i owcze (pochodzenie zwierzęce),
a czasami musi je zastępować napojami roślinnymi (sojowym, ryżowym, migdałowym,
owsianym).
Masło – tradycyjnie wyrabiało się w maselnicy. J
est to tłuszcz jadalny otrzymywany ze śmietany mleka krowiego (koziego lub owczego).
Śmietana – to produkt spożywczy otrzymywany ze śmietanki,
czyli górnej warstwy odwirowanego mleka tłustego. Może być gęsta lub rzadka.
Dodajemy ją do zup, sałatek, ciast.
Jogurt naturalny/owocowy – powstaje w wyniku samoczynnego zakwaszenia się mleka.
Jest źródłem wapnia, składnika ważnego dla naszych kości i zębów.
Zalecany jest, gdy jesteśmy chorzy i bierzemy antybiotyk, gdyż odbudowuje florę bakteryjną jelit.
Może być gęsty lub rzadki. Możemy go też kupić z dodatkiem ulubionych owoców.
Kefir – musujący napój z mleka fermentowanego.
W jego konsystencji obecne są tzw. ziarna
kefirowe. Ma kwaśny smak.
Maślanka – fermentowany napój mleczny. T
o produkt, który pozostaje z wytwarzania masła.
Można ją pić jako napój lub dodawać do ciast czy deserów.
Wprowadzamy pojęcie „Nabiał”
- podkreślamy ważność nabiału (produktów mlecznych)
w codziennej diecie człowieka.
W mleku znajdują się: tłuszcz, laktoza,
białko, magnez, potas, wapń, witaminy z grupy B, witamina A,
witamina D, witamina K i witamina E.
Pod względem towaroznawstwa rozróżnia się mleko surowe
(produkt naturalny uzyskiwany w procesie dojenia zwierząt mlecznych,
do którego nic nie dodano i nic nie ujęto) oraz mleko spożywcze
(mleko przeznaczone do konsumpcji poddane
odpowiednim procesom technologicznym).
Pojęcia:
Nabiał - to kategoria produktów spożywczych,
do której należy mleko i przetwory mleczne
(np. jogurty, kefiry, śmietana, masło, sery żółte, twarogi).
Zwyczajowo do nabiału czasem zalicza się również jajka,
mimo że taka klasyfikacja nie jest prawidłowa.
Główne podobieństwa między mlekiem a jajkami to wysoka zawartość
białka i pochodzenie odzwierzęce.
Mleczny poczęstunek (dla chętnych)
– degustacja produktów nabiałowych dostępnych w domu.
Przewód pokarmowy – film dla dzieci
Wycieczka do Kuchni – dzisiaj wirtualnie,
ale jak wrócicie do przedszkola, to odwiedzimy naszą przedszkolną kuchnię.
Praca plastyczna – dla chętnych
Zabawa logopedyczna- malowanie oddechem.
Dla CIEKAWYCH: Eksperymenty z olejem – zabawy badawcze.
– „Burza w szklance wody”: ¾ szklanki wody, 4 łyżki oleju, barwniki spożywcze, miska i widelec.
Olej wlewamy do miseczki i dodajemy kilka kropli barwników, mieszamy widelcem.
Następnie przelewamy mieszaninę do wody. Możemy zaobserwować na wodzie tańczące
kolorowe niteczki.
Co zmieniło miejsce? – zabawa dydaktyczna.
Na dywanie lub na stole kładziemy kilka przedmiotów używanych w kuchni
(łyżka, widelec, kubek, deseczka itp.).
Nazywamy je, określamy, do czego służą.
Następnie zasłaniamy dziecku oczy lub odwróciło się
i zmieniamy ułożenie przedmiotów.
Po odwróceniu, zgaduje „Co się zmieniło?”.
„Rusz głową” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci poruszają się po pokoju w sposób dowolny przy muzyce.
Na hasło „Głowa” – zatrzymują się i kiwają głową.
Na hasło „Ręce” - klaszczą w dłonie.
Na hasło „Nogi” – tupią.
Na hasło „Brzuch” – głaszczą się po brzuchu.
Liczbę haseł dostosowujemy do możliwości dzieci.
„Ile to waży? – zabawa dydaktyczna z ważeniem.
Do zabawy wykorzystujemy wagę kuchenną, szalkową lub
razem z dziećmi skonstruować wagę (na ramionach wieszaka do ubrań mocujemy
za pomocą taśmy klejącej dwie przezroczyste reklamówki).
Ważymy dowolne przedmioty (np. klocki, drobne przedmioty)
i porównujemy ich wagę.
Stosujemy pojęcia cięższy, lżejszy, tyle samo, tyle ile.
Udanej zabawy!
Pożegnanie Zajęć – piosenka
Przypominamy słowa piosenki:
(Dziś w stajence)
Dziś w stajence mały Jezus się narodził
I pobożnie swoje małe rączki złożył
Chociaż jest maleńki błogosławi już
Wszystkim, którzy zaśpiewali Mu
Zaśpiewajmy kolędę Jezusowi dziś
Niech kolęduje z nami cała ziemia
Zaśpiewajmy kolędę Jezusowi dziś
Niech kolęduje z nami cały świat
W takt kolędy wieją wiatry, szumią drzewa
Cały świat kolędę Jezusowi śpiewa
Niech kolędy nuta mocno w świecie brzmi
Maleńkiemu Jezusowi dziś
(Dziecina mała)
Dziecina mała, Bóg, Stwórca nieba
A kędyż nam go szukać potrzeba?
W stajence w Betlejem, powiła z weselem
Maryja Syna, piękna nowina.
Opiekun Józef był ukochanym
Ojcem Jezusa był domniemanym.
Garść siana suchego podłożył pod niego,
W zimnym żłóbeczku, a nie w łóżeczku.
Żródło ilustracji: "Designed by pch.vector / Freepik".