Jak pomóc leworęcznemu dziecku?
Osiem procent polskiego społeczeństwa
to osoby leworęczne.
Wydawać by się mogło,
że leworęczność nikogo już nie dziwi i czasy,
kiedy dzieci były zmuszane do pisania
czy posługiwania się prawą ręką, minęły bezpowrotnie.
Niestety, to nieprawda.
Nadal zdarzają się sytuacje (wcale nierzadko),
gdy dziecko, sięgając po ciastko,
budzi zdziwienie rodziców i natychmiastową reakcję:
Przełóż ciasteczko do prawej rączki.
Rodzice często tłumaczą swoje zachowanie
dobrem dziecka – przecież będzie mu łatwiej
w życiu (w świecie osób w zdecydowanej
większości praworęcznych). Nic bardziej mylnego
– skutki takich zachowań mogą zaważyć na całej edukacji dziecka.
Lewo- czy praworęczne?
Przy przestawieniu się z wrodzonej leworęczności
na praworęczność mózg nie zmienia jednocześnie
dominującej półkuli, tylko przeciąża półkulę,
która nie jest dominująca. Dziecko opanowuje
świat jako osoba praworęczna, ale przeżywa
go jako osoba leworęczna. Bezpośrednie skutki
przestawienia z lewej ręki na prawą to: zaburzenia pamięci,
koncentracji, zaburzenia mowy, trudności w czytaniu
i poprawnym pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
Lateralizacja (dominacja narządów zmysłu z jednej
strony) rozwija się w ciągu życia dziecka, praworęczność
zwykle ustala się około drugiego, trzeciego roku życia,
a leworęczność w wieku trzech, czterech lat.
To oczywiście nie oznacza, że dużo wcześniej
nie można zauważyć pewnego rodzaju preferencji
(już w łonie matki na przykład częstsze ssanie lewego kciuka).
Najważniejsze jest obserwowanie dziecka i nieingerowanie w jego predyspozycje.
Aby ocenić preferencje, warto dziecko prowokować,
by wykonywało jak najwięcej ruchów.
Trzeba zwrócić uwagę, którą ręką trzyma łyżkę
podczas jedzenia, zapina guziki, rzuca piłką,
sięga po zabawkę leżącą wysoko na półce.
Na podstawie tej analizy można już wstępnie określić,
która ręka jest sprawniejsza.
Aby utwierdzić się w typie lateralizacji
(ważna jest tutaj preferencja pozostałych narządów),
trzeba polecić dziecku wykonanie zadań dodatkowych.
Do którego ucha przyłoży słuchawkę telefonu?
Którą ręką szybciej rozłoży talię kart?
Którym okiem będzie obserwowało pokój
przez lunetę wykonaną ze zwiniętego w rulon kartonu?
Na której nodze stanie
z zamkniętymi oczami?
Leworęczność a dysleksja
Nigdy nie udowodniono związku leworęczności z dysleksją,
ewentualne problemy mają zazwyczaj dzieci nie leworęczne,
ale z tzw. skrzyżowaną lateralizacją w obrębie oko-ręka
(z psychologicznego punktu widzenia dziecko praworęczne,
ale z dominującym lewym okiem ma większe trudności szkolne
niż leworęczne z dominującym okiem lewym).
Dziecko leworęczne, któremu rodzice i nauczyciele
służyli pomocą w początkowej edukacji,
jest zdecydowanie sprawniejsze od dziecka np. oburęcznego.
Jak pomóc leworęcznemu dziecku?
Pomoc dzieciom leworęcznym powinna obejmować
ćwiczenia przygotowujące do pisania – chociażby
ustalenie prawidłowej pozycji podczas zajęć graficznych,
sposób siedzenia i ułożenia kartki, wykształcenie
nawyku prawidłowego ułożenia ręki, utrwalenie nawyków
ruchowych związanych z pisaniem, takich jak:
kreślenie linii pionowych, poziomych, okręgów
przeciwnie do wskazówek zegara. Jest to bardzo ważne,
gdyż leworęczne dzieci najczęściej wyginają rękę
w nadgarstku, ścierają to, co napisały, a wyrazy są
brzydko napisane i źle łączone.
Osoby leworęczne raczej pchają ołówek
niż nim wodzą po kartce, dlatego lepsze są
dla nich ołówki miękkie. Warto też zaopatrzyć się
w specjalne nożyczki, zeszyty z ukośną liniaturą i nasadki na ołówki.
Zalety leworęczności
Funkcjonowanie w świecie przystosowanym
dla uprzywilejowanej większości spowodowało,
że osoby leworęczne wykazują niezwykłe zdolności adaptacyjne.
Można stwierdzić, że osoby leworęczne mają
nawet pewną przewagę nad praworęcznymi,
gdyż ich prawa ręka jest o wiele bardziej sprawna,
niż lewa u praworęcznych. Łatwiej się przestawiają
– gdy lewa ręka jest uszkodzona, to prawa szybko
podejmuje jej zadania. Połączenia między lewą
a prawą półkulą mózgu są szybsze u leworęcznych
– tak wynika z badań neuropsychologów.
Szybsze przesyłanie informacji z jednej półkuli
do drugiej sprawia, że leworęczni są skuteczniejsi,
gdy mają do czynienia z wieloma bodźcami,
np. w przypadku szybkiej interpretacji dużej
ilości informacji, jazdy samochodem
w dużym korku czy uprawiania sportów.
Jeśli nie wiecie, jak pomóc swojemu
leworęcznemu dziecku lub coś was niepokoi,
skorzystajcie z pomocy psychologa dziecięcego.
Iwona Chądrzyńska